روزنامه ادینلک دیلی ترکیه فاش کرد:

راز ارتباطات آنکارا با داعش

۰۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۳۶۱۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اطلاعات جدیدی که یکی از روزنامه‌های ترکیه روز یکشنبه 20 جولای منتشر کرده است، نشان می‌دهد که آنکارا اولین حامی رهبر داعش، ابو بکر البغدادی است به گونه‌ای که قبل از آغاز به کار این شبکه تروریستی او را برای مدتی در خاک خود پناه داده بود.
راز ارتباطات آنکارا با داعش

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ترکیه عملیات شبکه تروریستی داعش در عراق و سوریه را محکوم می کند و می گوید که تحرکات و فعالیت های آنها ضد انسانی است، اما اسناد نشان می دهند که این کشور در باطن و در خفا با داعش همکاری دارد و مصالح این شبکه را تامین می کند.

به گزارش پایگاه خبری عراقی المسله، اطلاعات جدیدی که یکی از روزنامه های ترکیه روز یکشنبه 20 جولای منتشر کرده است، نشان می دهد که آنکارا اولین حامی رهبر داعش، ابو بکر البغدادی است به گونه ای که قبل از آغاز به کار این شبکه تروریستی او را برای مدتی در خاک خود پناه داده بود.

رافت بالی، نویسنده و روزنامه نگار ترک بر اساس اطلاعاتی که مدعی است از منابع غیر رسمی ایرانی به دست آورده، در روزنامه "ادینلک دیلی" ترکیه می نویسد، ترکیه رهبر داعش، ابو بکر البغدادی را برای مدتی نزد خود پذیرفته بود و تا قبل از تاسیس شبکه آن در سال 2008 مبالغ کلان مالی در اختیارش قرار داده بود.

بالی می گوید که این اطلاعات را در جریان سفرش به ایران در 16 ژوئن گذشته به دست آورده و منابع غیر رسمی ایرانی به اطلاع او رسانده اند که ترکیه برای مدتی در سال 2008 ابو بکر البغدادی را نزد خود نگه داشته بود و یکی از بازرگانان سرشناس ترکیه 150 هزار دلار پول در اختیارش گذاشته بود.

به گفته بالی، البغدادی به صورت کاملا قانونی وارد ترکیه شده بود و اگر چه به عنوان خبرنگار به ترکیه آمده بود اما مقام های ترکیه به خوبی می دانستند که او وارد ترکیه شده است.

بالی درباره ماهیت بازرگانی که پول در اختیار البغدادی قرار داده بود، می نویسد: وی بازرگانی واقعا سرشناس است و ریاست یکی از موسسه های خیریه را نیز در ترکیه بر عهده دارد، اما از آن جایی که نمی توانم نسبت به تایید اطلاعاتم اطمینان داشته باشم از ذکر نام او خودداری می کنم.

بالی در روزنامه ادینلک دیلی به نقل از منابع دیگرش همچنین می نویسد: واحدهای امنیتی حزب عدالت و توسعه همچنان به طور سری در سوریه فعالیت می کنند و تلاش دارند به داعش کمک کنند، حتی بعد از تحولات اخیر عراق آنها همچنان به همکاری و کمک رسانی به داعش ادامه می دهند. حزب اردوغان هیچ طرحی برای ممانعت یا محدود کردن فعالیت های آزادانه تحرکات شبکه های تروریستی در مرزهای سوریه و ترکیه ندارد، حتی اطلاعاتی به دست آمده است که نشان می دهد حزب عدالت و توسعه دستوراتی را به افسرهای محلی برای فراهم کردن همه وسایل مورد نیاز افراد وابسته به داعش داده است که این همکاری حتی بعد از ربوده شدن اتباع ترکیه در موصل در پی تسلط داعش بر این شهر نیز ادامه دارد.

یکی از فرماندهان داعش در گفت وگو با این روزنامه گفت: «هدف ما ایجاد امارت اسلامی از رود دجله عراق تا اردن به علاوه فلسطین و لبنان است و شریعت اسلامی نیز قانون اساسی این دولت خواهد بود.»

بر اساس اطلاعات این نویسنده ترک، داعش بسیار آسان از استان های مرزی ترکیه وارد سوریه می شود و به گفته منابع امنیتی داعش بسیاری از کارهای خود را در استان های مرزی ترکیه با سوریه همچنان دنبال می کند و با وجود این که نیروهای امنیتی ترکیه از فعالیت ها و تحرکات نیروهای داعش کاملا آگاه هستند اما هیچ تحرکی در قبال آنها انجام نمی دهند.

به نوشته روزنامه ادینلک دیلی فرودگاه های استانبول و غازی عنتاب و هاتای همگی محل جولانگاه و عبور و مرور تروریست هایی است که از خارج می آیند و در حالی که دولت اگر اراده کند توانایی دستگیری آنها را دارد و از طریق دوربین های امنیتی مستقر در فرودگاه هایش فعالیت های آنها را به خوبی زیر نظر دارد اما از این کار خودداری می کند.

روزنامه ادینلک دیلی همچنین می نویسد: ملت ترکیه بعد از آن که عناصر شبکه داعش از حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه برای در اختیار قرار دادن بیمارستان های دولتی در آنکارا برای درمان زخمی هایشان در پی درگیری آنها با ارتش عراق در موصل تشکر کرد، شوکه شدند.

این روزنامه همچنین می نویسد برای تایید این اطلاعات توانسته است با یکی از رهبران داعش و برخی از فعالان مسلح دیگر این جنبش بعد از آن که برای درمان به بیمارستان های دولتی آنکارا آمدند صحبت کند و جزئیات را از آنها بپرسد. آنها به این روزنامه گفتند که بسیاری از تصاویری که در روزنامه ها از درگیری های داعش در سوریه و شهر موصل گرفته شده با همکاری دولت ترکیه بوده است و اکنون بسیاری از کسانی که برای کمک به داعش به موصل اعزام می شوند از طریق ترکیه وارد خاک عراق می شوند.

یکی از فرماندهان داعش در گفت وگو با این روزنامه گفت: «هدف ما ایجاد امارت اسلامی از رود دجله عراق تا اردن به علاوه فلسطین و لبنان است و شریعت اسلامی نیز قانون اساسی این دولت خواهد بود.»

به نوشته این روزنامه این افراد زیر نظر دولت حزب عدالت و توسعه به اسم درمان های پزشکی به رهبری یکی از افراد مسلح موسوم به مازن ابو محمد وارد ترکیه شده اند.

در همین رابطه گفته می شود که دولت ترکیه نه تنها هیچ اعتراضی به ورود نیروهای داعش به خاک خود ندارد بلکه از فقر و زندگی سخت پناهنگندگان سوری مستقر در خاک خود سوء استفاده می کند تا آنها را به استخدام داعش برای اعزام به عراق کند.

منابع رسانه ای ترکیه همچنین می گویند که داعش برای آموزش نیروهای جنگجوی خود از پایگاه نظامی اینجرلیک که در اختیار نیروهای امریکایی است و در منطقه اضنه واقع شده است، استفاده می کند.

به گفته این منابع واشنگتن اخیرا دریافته است که داعش آموزش های لازم خود را در خاک ترکیه می بیند و از سوی یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سه میلیارد دلار حمایت مالی در اختیار آن قرار گرفته است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش حزب عدالت و توسعه ابوبكر البغدادي


نظر شما :