واکنش تند ایران به ادعای نفتی عربستان

۲۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۳ کد : ۱۹۳۵۷۳۵ سرخط اخبار

معاون امور بین الملل وزیر نفت در واکنشی تند به ادعای مقامات نفتی عربستان سعودی درباره مالکیت میدان نفت و گازی آرش، اعلام کرد: این میدان بین ایران و کویت در خلیج فارس مشترک بوده و عربستان هیچ سهمی از این میدان ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزایش صادرات نفت عربستان به منظور جایگزینی نفت ایران و عراق در بازار، میدان مشترک نفت و گاز آرش به اختلافات نفتی تهران- ریاض دامن زده است.

علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی پس از اعلام ادعای عربستان سعودی درباره سهیم نبودن ایران در میدان گازی آرش گفت: جای تردید بسیاری است که عربستان سهمی در این میدان مشترک گازی داشته باشد.

این دیپلمت نفتی ایران، افزود: این میدان بین ایران و کویت در خلیج فارس مشترک بوده و عربستان هیچ سهمی از این میدان ندارد.

در همین حال رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت بهمن ماه سال گذشته در تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک آرش، گفته بود: میدان آرش با وجود آمادگی کامل شرکت ملی نفت طرح توسعه آن به دلیل وجود پاره ای اختلافات مرزی با کشورهای عربستان و کویت با سرعت کمتری در حال انجام است.

با این وجود خرداد ماه سال جاری و همزمان با سفر امیر کویت به تهران مذاکراتی با طرف کویتی بریا توسعه این میدان مشترک نفت و گاز انجام گرفته است.

در شرایط فعلی حفاری چاه های این میدان مشترک گازی در خلیج فارس متوقف شده و شرکت ملی نفت ایران در انتظار پاسخ کویت برای توسعه این میدان مرزی است.

میدان گازی آرش با در اختیار داشتن ذخیره بیش از یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 310 میلیون بشکه نفت خام در شمال غربی خلیج فارس مشترک بین ایران، کویت و عربستان قرار گرفته است.
 
سال گذشته شرکت های ملی نفت کویت (کی.پی.سی) و آرامکوی عربستان سعودی به منظور توسعه میدان نفت و گاز آرش (الدوره) کنسرسیوم (کی.جی.او) را تاسیس کردند و حتی شهریور ماه سال گذشته برای توسعه میدان مشترک آرش حفاری یک حلقه چاه اکتشافی آغاز شد.

در همین حال مسئولان شرکت ملی نفت ایران در دولت دهم میزان سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز برای توسعه فاز نخست توسعه میدان آرش را 150 میلیون دلار عنوان کرده و اعلام می کردند: به منظور شتاب در توسعه میدان مشترک آرش، قرار است بودجه این پروژه از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شود.

کلید واژه ها: کویت خلیج فارس شرکت ملی نفت


نظر شما :