سفیر انگلیس: درباره تهدید داعش به بغداد هشدار داده بودیم

۱۷ تیر ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۳۵۴۹۶ سرخط اخبار

سفیر انگلیس در عراق گفت، پیش از آنکه شبه نظامیان داعش بخش های وسیعی از عراق را تصرف کنند، لندن دائما به دولت بغداد درباره تهدید این گروه تروریستی هشدار می داد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیمون کولیس، سفیرانگلیس در عراق در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان گفت: این حقیقت که شهر موصل آسیب پذیر بود، امری بدیهی و مشخص است. در واقع شبه نظامیان داعش از سال گذشته همچنان بخش هایی را در غرب عراق، در استان الانبار و دیگر نقاط کشور در اختیار داشتند، ما از این تهدید مطلع بودیم و در آن زمان توصیه های لازم و بهترین راه مبارزه با آن و تنها راه موثر برای مقابله با آن را به دولت بغداد گفتیم.

سفیر انگلیس گفت: لندن به دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفت که تنها راه شکست شبه نظامیان داعش از طریق یک استراتژی جامع مقابله با تروریسم است که شامل اقدامات سیاسی، اقتصادی و امنیتی باشد. اما به نظر می رسد دولت مالکی اوضاع امنیتی را بر مسائل سیاسی اولویت نمی داد.

کولیس ادامه داد: عراق به یک دولت فراگیر نیاز دارد که بتواند اتحاد ملی را نشان دهد. این ایده که وضعیت امنیتی را در اولویت قرار دهید و سپس به وضعیت سیاسی بپردازید بخشی از علت بحران کنونی عراق است.

در همین حال رهبران کردستان عراق تصمیم راسخ خود را برای استقلال کامل بیان کرده اند.

کولیس که به تازگی با بارزانی ملاقات کرده گفت: گمان نمی کنم که رهبران دولت منطقه ای کردستان عراق از استقلال کامل کردستان به عنوان یک مساله قریب الوقوع صحبت کنند. آینده این منطقه چه در عراق چه در سوریه بسیار جدی است.

 

وی افزود: پیام کاملا مشخص است، شکست افراط گرایان تروریست نیازمند اتحاد رهبران سیاسی میانه رو و دموکراتیک است. دولت های خودکامه راه حلی برای بحران سوریه یا مناطق دیگر نیستند. تنها راهی که می تواند گروه های افراط گر را شکست دهد، اتحاد ملی است. داعش هم در عراق و هم در سوریه فعالیت دارد و مبارزه با آن نیازمند اقدامات هماهنگ شده در هر دو کشور است. تنها افرادی که ممکن است با شبه نظامیان داعش در سوریه مبارزه کنند، مخالفان میانه رو سوری هستند. به هر حال تردیدی در جدی بودن اوضاع عراق و سوریه و به تبع آن ورای مرزهای این دو کشور نیست. این یک فاجعه انسانی در هر دو کشور است.

 

کولیس گفت: می شود درباره این موضوع که آیا مداخله نظامی مستقیم می تواند واقعیت های میدانی را تغییر دهد یا خیر، بحث کرد اما به هیچ وجه مشخص نیست که این مداخله بتواند راه حلی برای این مشکل باشد. اکنون مساله درباره همکاری با افراد میانه رو است. مشخص است که حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نمی تواند بخشی از این راه حل باشد. هدف ما حمایت از میانه روهاست، مردمی که خواستار امنیت، آزادی فردی و حق انتخاب رهبر هستند و این نیازمند اقدامات سیاسی رهبران برای حمایت مستقیم از مردم سوریه است.


نظر شما :