سرنوشت مبهم برد دیپلماتیک اوباما در پرونده هسته ای ایران

پرچم تشدید تحریم ها همچنان برافراشته است

احتمال تهدید کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران وجود دارد.این یک دردسر برای کاخ سفید است که می ترسد تحریم های جدید علیه ایران هر گونه شانس برای توافق هسته ای با ایران را از بین برده و به این ترتیب بهترین فرصت برای دستیابی به اوباما به یک برد در عرصه سیاست خارجی را در معرض خطر قرار دهد.
پرچم تشدید تحریم ها همچنان برافراشته است

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مذاکره کنندگان هسته ای برای دستیابی به توافق نهایی با ایران تلاش می کنند، دولت اوباما در اواخر ماه جاری با آزمون بزرگی در سیاست خارجی خود مواجه خواهد بود. تیم های مذاکره کننده هسته ای تا 20 جولای ( 29 تیرماه) فرصت دارند که توافق جامع با ایران را نهایی کنند. اما چه توافقی حاصل شود و چه نشود و چه مذاکرات همانگونه که در برنامه اقدام مشترک ژنو پیش بینی شده تمدید شود، احتمال تهدید کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران وجود دارد.

این یک دردسر برای کاخ سفید است که می ترسد تحریم های جدید علیه ایران هر گونه شانس برای توافق هسته ای با ایران را از بین برده و به این ترتیب بهترین فرصت برای دستیابی به اوباما به یک برد در عرصه سیاست خارجی را در معرض خطر قرار دهد.

آنتونی کوردسمن، تحلیلگر امنیت ملی در مرکز مطالعات استراتژیک می گوید : این موضوع که 20 جولای به زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا نزدیک است این گمانه زنی را تشدید کرده که اعضای کنگره به دنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران باشند. به گفته وی، این بیشتر به سیاست داخلی آمریکا مربوط است تا پیچیدگی های کنترل تسلیحاتی و منافع استراتژیک آمریکا. به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که کنگره در جهت تحریم های بیشتر گام بردارد تا ژست بگیرد. این در حالی است که اوباما دغدغه های زیادی در مذاکرات با ایران دارد.

رئیس جمهور آمریکا وعهده بهبود روابط با ایران را داده است و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز با حسن روحانی، همتای ایرانی خود به صورت تلفنی گفت و گو کرد. این نخستین مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

اوباما در دور نخست ریاست جمهوری خود تنها سرگرم دستگیری اسامه بن لادن بود. اما دور دوم ریاست جمهوری او با توجه به آنچه که در سوریه، اوکراین و اخیرا در عراق می گذرد، با پیچیدگی های بیشتری در زمینه سیاست خارجی مواجه شده است.

کاخ سفید هشدار داده است که اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران نقطه پایانی برای مذاکرات خواهد بود. اما این نکته را نباید فراموش کرد که در صورت دستیابی به توافق، این کاخ سفید است که به کنگره برای لغو تحریم ها نیاز دارد.

این در شرایطی است که چشم انداز دستیابی به توافق هسته ای با ایران نیز روشن نیست. این احتمال وجود دارد که مذاکرات بین ایران و گروه 1+5( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) تمدید شود. هرچند تا کنون کاخ سفید در برابر فشار نئوکان ها به منظور تحریم مضاعف ایران مقاومت کرده است اما در صورت تمدید مذاکرات مشخص نیست این مقاومت دولت چقدر دوام می آورد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور مارک کرک جمهوریخواه سال گذشته طرحی را برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در بخش نفت و معدن مطرح کردند که با مخالفت کاخ سفید مواجه شد اما این طرح هم اکنون حمایت 59 سناتور شامل 16 سناتور دمکرات را دارد. منندز در سخنرانی ماه ژوئن خود در کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به موضوع توافق هسته ای با ایران مدعی شد این نظام تحریم های بین المللی است که تا کنون توانسته به عنوان یک اهرم موثر ایرانیان را پای میز مذاکره نگاهدارد.

از سوی دیگر سخنگوی این کمیته نیز می گوید در صورت عدم دستیابی به توافق هسته ای، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از تحریم های مضاعف علیه ایران حمایت خواهد کرد.

کاخ سفید هشدار داده است که اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران نقطه پایانی برای مذاکرات خواهد بود. اما این نکته را نباید فراموش کرد که در صورت دستیابی به توافق، این کاخ سفید است که به کنگره برای لغو تحریم ها نیاز دارد.

تهران خواستار لغو تمامی تحریم هاست و جدول زمانی و نحوه لغو این تحریم ها خود به موضوعی دشوار در مذاکرات جاری تبدیل شده است. از سوی دیگر آمریکا و متحدان اش نیز از ایران می خواهند که محدودیت های قابل توجهی در ظرفیت غنی سازی خود ایجاد کند که دیپلمات های ایرانی تا کنون با آن مخالفت کرده اند. از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یادداشتی که پیش از آغاز دور جدید مذاکرات در روزنامه واشینگتن پست منتشر شد، یادآوری کرد که زمان برای دستیابی به توافق در حال سپری شدن است.

منبع: هیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اوباما مذاکرات هسته ای تحریم کنگره


نظر شما :