افشای طرح رژیم اسرائیل برای استفاده از تکفیری‌ها علیه دولت عراق

۰۳ تیر ۱۳۹۳ | ۰۵:۲۴ کد : ۱۹۳۴۸۴۱ سرخط اخبار

یکی از نکات بسیار مهمی که طی حدود دو هفته درگیری میان گروه های تروریست تکفیری- بعثی و نیروهای دولتی- مردمی در عراق آشکار شده، حمایت مستقیم و غیرمستقیم برخی دولت ها از تروریست هاست. در این زمینه، هرچند رژیم اسرائیل مطابق معمول اقدامات خود را به شکلی سری و مخفیانه انجام داده، اما اظهارات شب گذشته نخست وزیر این رژیم، آشکارکننده نکات مهمی در این زمینه است.

 
به گزارش «تابناک»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، شب گذشته در نخستین موضع گیری علنی خود درباره تحولات اخیر، به موضوع احتمال همکاری میان آمریکا و ایران به منظور مقابله با تروریست ها در عراق پرداخت و به شدت با ایده هرگونه همکاری میان تهران و واشنگتن مخالفت نمود.
 
نتانیاهو در جریان مصاحبه ای با شبکه «ان بی سی»، با نادیده گرفتن ماهیت آشکار تروریستی عناصر مهاجم به عراق، درگیری در این کشور را منازعه ای میان شیعه و سنی خوانده و اظهار داشت: «آنچه امروز در خاورمیانه، در عراق و سوریه شاهد آن هستید، خصومتی شدید میان شیعیان افراطی – که در این مورد از سوی ایران هدایت می شوند – و سنی های تندرو است که رهبری آن ها را القاعده، داعش و دیگران بر عهده دارند». 
 
وی در ادامه، ضمن هشدار به آمریکا برای عدم همکاری با ایران، اظهار داشته: «اکنون هر دو این گروه ها دشمن ایالات متحده هستند و زمانی که دشمنان شما با یکدیگر می جنگند، یکی از آن ها تقویت نکنید؛ هر دو را تضعیف کنید». وی مدعی شده نتیجه همکاری احتمالی آمریکا با ایران، دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد بود!
 
نتانیاهو پیشنهاد خود را نیز در این زمینه به آمریکایی ها داده و اظهار داشته: «من فکر می کنم دو اقدام وجود دارد که باید انجام دهید: یکی اینکه اقداماتی که برای مقابله با تصرف عراق از سوی داعش ضروری می بینید را به کار ببندید و دوم اینکه به ایران اجازه ندهید آن گونه که بر لبنان و سوریه مسلط شد، بر عراق مسلط شود». 
 
هرچند ممکن است این سخنان نتانیاهو در نظر اول صرفاً یک موضع گیری تبلیغاتی در راستای مواضع همیشگی رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران ارزیابی شود، اما واقعیت آن است که این بار، اظهارت وی چیزی بیش از فضاسازی صرف بوده و از رویکرد کلی این رژیم نسبت به تحولات خاورمیانه حکایت دارد.
 
بر این اساس، می توان چنین نتیجه گرفت که از نظر رژیم اسرائیل، نتیجه مطلوب از مجموعه درگیری های خاورمیانه، تضعیف همه طرف ها و از بین رفتن هرگونه پتانسیل مقاومت در منطقه علیه این رژیم است. در این زمینه، از نظر مقامات اسرائیلی میان شیعه و سنی و افراطی و غیرافراطی تفاوتی وجود ندارد. 
 
ترجمان این رویکرد در تحولات جاری عراق به این صورت است که رژیم اسرائیل تلاش دارد از یک سو دولت عراق به رهبری نوری مالکی – به ویژه با توجه به اینکه متحد ایران محسوب می شود – تضعیف شده و نتواند پایه های قدرت خود را در عراق و منطقه تحکیم کند و از سوی دیگر، تروریست های تکفیری نیز به طور کامل از میان نروند تا بتوان در موقع لزوم بار دیگر از آن ها در راستای منافع صهیونیست ها استفاده کرد. 
 

جالب اینکه روزنامه «جروزالم پست»، از مطبوعات راست گرای اسرائیلی نیز دقیقاً به همین نکته اشاره کرده و محتوای پیشنهاد نتانیاهو به آمریکایی ها را «استفاده از داعش برای ضربه زدن به ایران» دانسته است. به این ترتیب، کاملاً آشکار می شود که گمانه های پیشین درباره حمایت رژیم اسرائیل از تروریست ها در عراق و سوریه غلط نبوده و این امر در عمل کاملاً رخ داده و همچنان نیز ادامه دارد.


نظر شما :