آیا ارتش عراق می‌تواند؟

۰۲ تیر ۱۳۹۳ | ۲۳:۴۳ کد : ۱۹۳۴۸۴۰ سرخط اخبار

در شرایطی که نیروهای ارتش عراق پس از دو هفته عقب نشینی، تلاش می کنند در حوالی بغداد صف آرایی کنند، بیش از پیش برای مقامات غربی آشکار شده که این ارتش همچنان در جنگ با شبه نظامیان با مشکلات بزرگی روبرو خواهد بود  و به این زودی ها مناطقی که تسلیم داعش کرده را پس نخواهد گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از نیویورک تایمز، ارزیابی های اخیر مقامات غربی و کارشناسان نظامی نشان می دهد که حدود یک چهارم نیروهای ارتش عراق ناکارآمد هستند، نیروی هوایی آن ضعیف است، روحیه سربازان پائین بوده و فساد گسترده در میان رهبران ارتش بیداد می کند.

تصمیم دیگر کشورها در مورد حمایت از اقدام نظامی در عراق به کیفیت نیروهای عراقی بستگی دارد که ثابت شده با توجه به سال ها تمرین و آموزش آمریکایی باز هم بیش از آنکه انتظار می رفت از هم گسیخته است.

این در حالی است که تلاش ها برای متقاعد کردن دولت عراق برای انجام اقدامات بیشتر جهت مقابله با ترسی که داعش ایجاد کرده اند، پیشرفت چندانی نداشته است. دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق و ده ها هزار نیرو و داوطلب شیعه رو کرده و تاکنون به هیچ وجه نتوانسته به اعراب سنی و کردها نزدیک شود. 

با توجه به تمامی این اتفاقات، تصویری که امروز از عراق به چشم می خورد کشوری است که خطوط روی نقشه معنای چندانی برایش ندارد. شمال و غرب این کشور به پایگاهی برای افراطی های وهابی و تروریست تبدیل شده که با موفقیت تمام توانسته اند مرز میان قلمروی خود در سوریه و عراق را از بین ببرند. این شبه نظامیان روز شنبه پاسگاه بازرسی مرزی در نزدیکی شهر القائم (استان انبار واقع در غرب عراق) را تصرف کردند و همین مسئله توانایی انتقال حجم بالایی از تسلیحات و نفرات از سوریه به عراق را فراهم کرده است.

علیرغم سرعت پیشروی این گروه تروریستی تاکنون، اکثر مقامات آمریکایی بغداد را در آستانه سقوط نمی بینند. اما بسیاری از سناریوهای بدتر مانند سقوط دومین شهر بزرگ عراق، موصل و تصرف مرزهای سوریه اتفاق افتاده است.

یکی از مقامات غربی با شرط برده نشدن نامش گفت: «داعش در حال پیشروی است. آنها هر روز بیش از پیش رشد می کنند.»


نظر شما :