ایران مسیر بازگشت ثبات در عراق

۰۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۳۴۸۰۸ سرخط اخبار

یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی خطاب به دولتمردان این کشور سفارش کرد ضمن پرهیز از لشکرکشی های بی فایده به بهانه تامین امنیت، هرگز نقش ایران را در بازگشت آرامش به منطقه فراموش نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «دیوید ایگناتیوس»، ستون نویس نشریات آمریکایی در یادداشتی که در روزنامه «کورانت» انتشار یافته است،  می نویسد: «اوباما»، رییس جمهور آمریکا در حال فرستادن مشاور نظامی به عراق ،ارسال هواپیماهای گشت زنی و کسب اطلاعات از مکان استقرار نیروهای داعش است و مقام های آمریکایی نیز با لابی گری در پی جایگزینی نخست وزیر فعلی عراق هستند اما یک اقدام آمریکا در این زمینه اشتباه بوده است.

ایگناتیوس می نویسد: در حالی که مقام های آمریکایی  درحال رایزنی با «مسعود بارزانی»، رییس بخش اقلیم کردستان عراق هستند اما اوباما می داند که این کودتای خاموش علیه «مالکی»  زمانی موفق خواهد بود که از سوی ایران نیز حمایت شود.

ایگناتیوس در ادامه به راه کارهای آمریکا برای بازگشت امنیت به عراق اشاره کرده و می نویسد:هرچند که فعل و انفعالاتی در زمینه کمک های عربستان و اردن و رایزنی این دو کشور با سران قبایل سنی عراق آغاز شده است اما غلبه بر نیروهای داعش راه کار سیاسی دارد.

به عقیده ایگناتیوس، عربستان سعودی به این واقعیت رسیده است نیروهای داعش بدون کمک ایران قابل متوقف شدن نیستند بنابراین شورای همکاری خلیج فارس باید نشستی را بابت رایزنی حول محور سوریه و عراق با جمهوری اسلامی برگزار کند و آنگاه نیروهایی از  شورای همکاری خلیج فارس به مناطق ناآرام عراق و سوریه اعزام شوند.

این تحلیلگر آمریکایی در خاتمه عنوان می سازد: اتخاذ سیاست مناسب در قبال سوریه و عراق تنها تکیه بر نیروی نظامی نیست و لشگرکشی های بیفایده آمریکا در سال  2003  در عراق باید به واشنگتن درس های مناسبی داده باشد بنابر این کمک نظامی باید زیر چنین چتری باشد: مشارکت ایران در امور عراق همراه با آمریکا و نیز حضور شورای همکاری خلیج فارس و عریستان سعودی ، تشکیل دولت جدید ائتلافی (به زعم نویسنده) و سوم حضور نیروی نظامی  تحت حمایت سازمان ملل متحد در مناطق پر آشوب.


نظر شما :