امیرعبداللهیان: خواهان روابط بدون پیش‌شرط با قاهره هستیم

۲۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۳۴۱۷۷ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت که تهران خواهان نزدیکی روابط با قاهره است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حسین امیرعبداللهیان در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن تاکید کرد که ایران خواهان روابط با قاهره است، اما نباید پیش شرطی وجود داشته باشد.

وی افزود: ما خواهان توسعه و پیشرفت در روابط دو کشور دوست هستیم و طی ملاقات هایی که با مسئولان مصری داشتم تمایل مان را در ایجاد صفحه جدیدی از روابط اعلام کردیم. همچنین حضور ایران در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر نشانه ای بر این نوع نگاه ما است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سئوالی درباره اقدام تهران در بالا بردن سطح نمایندگی مصر بیان کرد: اگر که مصر این پیشنهاد را به جمهوری اسلامی ایران بدهد تهران از این مساله استقبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: طی دوره های مختلف ایران آمادگی اش را برای بالا بردن سطح روابط دو کشور - بالا بردن سطح نمایندگی - اعلام کرده است، اما متاسفانه طرف مصری طی سال های گذشته شرط هایی را تعیین کرده است که رسیدن به این مرحله را با دشواری مواجه کرده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران خواهان نزدیکی روابط با مصر بدون پیش شرط است، گفت: درست است. ما خواهان نزدیکی روابط بدون پیش شرط هستیم و اینکه همه چیز به واسطه گفت وگو و تفاهم انجام شود.

وی درباره زمان احتمالی سفر حسن روحانی، رییس جمهور ایران به مصر و یا اینکه آیا دعوتی از السیسی برای سفر به تهران انجام شده، بیان کرد: در خصوص دعوت از السیسی باید گفت که ایران از انجام دیدارهایی در سطوح عالی استقبال می کند و امیدواریم که روابط دو جانبه به سطحی که متناسب قدرت و بزرگی دو کشور باشد برسد تا اینکه شاهد دیدار در سطح روسای جمهور دو کشور باشیم.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم در مصر شاهد آشتی ملی و آشتی همه طرف های مصری باشیم. همچنین امیدواریم که شاهد دیدن مصری قدرتمند هم برای خود این کشور و هم برای منطقه باشیم.

وی در ادامه درباره روابط ایران و عربستان و آینده این روابط اظهار کرد: ما عربستان را کشور مهمی در منطقه می دانیم و معتقدیم که دو کشور از امتیازاتی برخوردارند که نمی توان آنها را دست کم گرفت، از این رو باید برای حل مشکلات منطقه با هم همکاری کنند.

این مقام ایرانی ادامه داد: روابط دو کشور عادی است و در خصوص برخی تحولات منطقه ای دیدگاه های متفاوتی میان دو کشور وجود دارد، اما ما همواره بر آمادگی خود برای انجام مذاکرات جدی به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها تاکید کرده و تصمیم داریم تا اقدامات مقدماتی را برای انجام دیدار وزیران خارجه دو کشور انجام دهیم.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :