گرفتاری جدید اوکراین

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۵:۰۵ کد : ۱۹۳۴۰۴۳ سرخط اخبار

رسالت نوشت:

افزایش هزینه های ناشی از تشدید درگیریها در اوکراین از یک سو و ناکامی واشنگتن و اتحادیه اروپا در تقابل مطلق با مسکو از سوی دیگر سبب شده است تا مقامات اروپایی پس از ماهها مداخله مستقیم و شعله ور کردن آتش اختلاف و درگیری در اوکراین، حمایتهای خود را از کی یف محدود کنند.

هشدار اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان به دولت اوکراین در خصوص درگیریهای شرق این کشور و از آن مهم تر، اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به خوبی نشان می دهد که کشورهای اصلی اتحادیه اروپا عملا از کی یف فاصله گرفته اند.

وزیر امور خارجه فرانسه اخیرا اعلام کرده است که اتحادیه اروپا آمادگی الحاق اوکراین را ندارد.لوران فابیوس  پس از شرکت در مراسم تحلیف پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین با بیان این که اتحادیه اروپا آمادگی الحاق اوکراین را ندارد گفت پترو پروشنکو در مراسم تحلیف خود به تمایل اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا پرداخت اما در حال حاضراین اتحادیه آمادگی پذیرش اوکراین را ندارد.

وی افزود: زمانی که پترو پروشنکو گفت توافق نامه مشارکت و همکاری با اتحادیه اروپا اولین گام اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا است من با شرکای اروپایی خود در خصوص این مسئله صحبت کردم و این واضح است که اولویتی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد باور ما این است که اوکراین در اروپا واقع شده است و باید با اتحادیه اروپا و روسیه روابط خوبی داشته باشد.

پترو پروشنکو رئیس جمهوری جدید اوکراین در مراسم تحلیف خود متعهد شد وحدت اوکراین از جمله شرق این کشور را حفظ کند و به سمت اتحادیه اروپا گرایش پیداکند.

وی همچنین وعده داد توافقنامه مشارکت اقتصادی با اتحادیه اروپا را هر چه سریعتر امضاکند.

در حالی که اصلی ترین بهانه سقوط دولت یانوکویچ و آزاروف توقف روند پیوستن اوکراین به اروپا بوده است، هم اکنون طرفداران غرب در اوکراین با شنیدن سخنان وزیر امور خارجه فرانسه دچار شوکی سخت شده اند.

نظرسنجی انجام شده در فرانسه و آلمان نشان می دهد که اکثریت مردم این دو کشور مخالف نظریه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ارائه کمک های مالی کشورهایشان به دولت جدید این کشور هستند.

اکثر مردم فرانسه و آلمان نظر منفی در مورد نظریه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا دارند. این مسئله در نظرسنجی اجتماعی که در این خصوص از سوی مجله «فیگارو» انجام شد، مشخص شده است.

بر اساس این تحقیقات، نظرسنجی که هفته گذشته در این رابطه انجام شد، نشان داده است که اکثر مردم فرانسه و آلمان بصورت یکسان نظر تردیدآمیزی نسبت به نظریه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا داشته و همچنین مخالف ارائه کمک های مالی این سازمان به دولت جدید اوکراین هستند.71 درصد از مردم فرانسه مخالف پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بوده و تنها 29 درصد از این نظریه حمایت کردند. علاوه بر این، 64 درصد از فرانسوی ها نمی خواهند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اقتصاد اوکراین که در آستانه ورشکستگی است، کمک مالی کنند. تنها 36 درصد از مردم فرانسه با حمایت مالی از دولت جدید اوکراین موافق هستند.

در کشور آلمان نیز 43 درصد از سئوال شوندگان از حمایت مالی از مقامات جدید کی یف حمایت کرده و 57 درصد مخالف این مسئله بودند. علاوه بر این تنها 38 درصد از مردم آلمان از نظریه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت کرده و 62 درصد از سئوال شوندگان نظر منفی نسبت به این مسئله دارند.

این در حالی است که مقامات دولتی پاریس و برلین آشکارا از نیروهای ملی گرایی که در اوکراین قدرت را به دست گرفته حمایت نموده و آمادگی خود برای ارائه هر نوع کمک مالی و سیاسی به مقامات جدید کی یف را اعلام کردند. مقامات اتحادیه اروپا نیز آمادگی خود را برای امضای توافقنامه اتحاد با اوکراین اعلام کرده اند.

با این حال فابیوس با اظهارات اخیر خود عملا روند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را زیر سوال برده است. در حال حاضر این سوال مهم مطرح می شود که چرا غرب علی رغم اینکه خود آمادگی پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا را نداشته است، به بهانه توقف مذاکرات کی یف و اروپای واحد ماهها این کشور را به آشوب و بحران کشید؟

اسناد مربوط به دخالت ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی در امور داخلی اوکراین هر روز بیش از پیش انتشار می یابد. اسنادی که نشان می دهد واشنگتن و اتحادیه اروپا اساسا به دنبال ایجاد ناآرامی و ناامنی و وقوع انقلاب مخملی دیگری در کی یف بوده اند.

در این میان اظهارات اخیر ران پل نماینده سابق کنگره آمریکا بسیار حائز اهمیت است:«شواهدی وجود دارد که ثابت می کند اروپا و آمریکا نقش بسیار بزرگی در سرنگونی دولت قبلی اوکراین که به طور قانونی بر سر کار آمده بود، داشتند.ما همه اظهارات سفیر آمریکا در کی یف و مقامات وزارت امور خارجه در مورد آینده اوکراین را به یاد داریم. من شخصا عقاید خاص خود در مورد آنچه اوکراین به آن نیاز دارد و لازم است انجام شود، دارم. ولی اکنون می خواهم در این مورد صحبت کنم که دولت آمریکا باید چه کار کند، و نظرم دقیقا این است: باید تا جای ممکن از اوکراین فاصله گرفت. ما تاکنون هم نقش بسیار فعالی در این خصوص داشتیم. شواهدی بارزی در مورد نقش بسیار فعال آمریکا و کشورهای اروپایی در مورد سرنگونی دولت قانونی قبلی در اوکراین وجود دارد.»


نظر شما :