ادعای رژیم اسرائیل درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس

۱۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۳۳۹۰۳ سرخط اخبار

طرح موضوع ایران در دیدار اوباما و کامرون در بروکسل، واکنش ایران به حمله تروریستی روز گذشته در سامرا، برنامه رئیس جمهور ایران برای سفر به ترکیه، ادعای رژیم اسرائیل درباره روند همکاری های ایران و آژانس و جریمه شرکت فوکر به اتهام نقض تحریم های ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
ادعای رژیم اسرائیل درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس
 
به گزارش «تابناک»، موضوع سفر اروپایی رئیس جمهور آمریکا، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. در این زمینه، خبرگزاری کویت از طرح موضوعات مربوط به ایران، سوریه و لیبی در دیدار اوباما با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد اوباما و کامرون در حاشیه اجلاس گروه «جی 7» در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره مجموعه ای از مسائل بین المللی گفت و گو کرده اند. در این مطلب به جزئیات گفت و گوی دو طرف درباره ایران اشاره نشده، اما در موضوع سوریه، محور گفت و گوها بر خطر توسعه گروه های تروریستی در این کشور قرار داشته است.
 
ادعای رژیم اسرائیل درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس
 
گفتنی است بحث این دو مقام غربی درباره تروریسم در حالی صورت گرفته که روز گذشته در عراق، 23 تن بر اثر یک حمله تروریستی جان باخته اند. خبرگزاری «ترند» واکنش ایران به این اقدام تروریستی را بازتاب داده و می نویسد مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حمله تروریستی در شهر سامرای عراق را محکوم کرده است. وی ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به احتمال توسعه این گونه اقدامات جنایت کارانه از سوی تروریست های مورد حمایت دولت های خارجی، نسبت به هرگونه هتک حرمت اماکن مقدسه در شهر سامرا هشدار داده است. وی همچنین خواستار نقش آفرینی جامعه بین الملل در جلوگیری از این گونه اقدامات شده است.
 
ادعای رژیم اسرائیل درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس
 
اما خبر سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه طی چند روز آتی، از جمله دیگر موضوعاتی است که در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته است. روزنامه «حریت» به نقل از یک مقام ترکیه ای می نویسد قرار است حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری خود، روز دوشنبه به ترکیه سفر کند. قرار است در جریان این سفر، روحانی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار و درباره روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه ای با وی گفت و گو کند. به گفته این مقام ترک، برنامه ریزی برای این سفر از مدت ها پیش در حال انجام بوده و انتظار می رود هیئت پرشماری از وزیران، روحانی را در این سفر همراهی کنند.
 
ادعای رژیم اسرائیل درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس
 
در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» ادعاهای جدید رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران و روند همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، رژیم اسرائیل روند همکاری ایران با آژانس را کند و غیرقابل قبول خوانده و مدعی شده ایران درباره فعالیت های هسته ای خود به آژانس اطلاعات غلط ارائه می دهد و ماهیت واقعی برنامه هسته ای خود را مخفی می کند. رویترز اشاره می کند که به جز موضوع همکاری های ایران و آژانس، رژیم اسرائیل به شدت از تلاش غرب برای رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران نیز نگران است. 
 
ادعای رژیم اسرائیل درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس
 

در نهایت، خبر جریمه شرکت هواپیمایی «فوکر» از سوی آمریکا به دلیل نقض تحریم های ایران، موضوعی است که مورد توجه سایت شبکه خبری «بلومبرگ» قرار گرفته است. به نوشته این سایت، شرکت هلندی فوکر با پرداخت مبلغ 21 میلیون دلار جریمه به دولت آمریکا به اتهام نقض تحریم های ایران، سودان و میانمار موافقت کرده است. این شرکت به تأمین قطعات، فناوری و خدمات هواپیمایی برای مشتریانی در کشورهای مذکور متهم است. در کیفرخواستی که توسط دادستانی فدرال واشنگتن مطرح گردیده، بیان شده که در فاصله سال های 2005 تا 2010، شرکت فوکر 1153 محموله قطعات یدکی، تعمیری و یا تعویضی را به کشورهای تحت تحریم آمریکا ارسال کرده است

کلید واژه ها: ایران


نظر شما :