خوش‌بینی آلمان و منفی‌بافی رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای

۱۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۳۳۶۴۴ سرخط اخبار
خوشبینی آلمان و منفی‌بافی رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای

آغاز دور جدید مذاکرات کار شناسی ایران و گروه ۱+ ۵ در روزهای آتی، دیدگاه وزیر خارجه آلمان درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته ای، ادعاهای یک مقام ارشد اسرائیلی درباره مذاکرات، تأثیر پیشرفت گفت و گوهای هسته ای بر احیای مسیرهای تجارت بین المللی ایران و تکذیب خبر به تعویق افتادن افتتاح خط لوله گاز ایران به پاکستان، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

خوشبینی آلمان و منفی‌بافی رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای
 
به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری چینی «شین هوا» موضوع برگزاری دور جدید مذاکرات کار شناسی میان ایران و گروه ۱+ ۵ را مورد توجه قرار داده و می نویسد، دو طرف در روزهای آتی، مذاکراتی را در سطح کار شناسی در شهر وین برگزار می کنند. سرپرستی هیأت ایرانی را در این مذاکرات، حمید بعیدی نژاد بر عهده دارد و نمایندگی طرف مقابل نیز با استفان کلمنت، از دستیاران کا ترین اشتون است. قرار است در این گفت و گو ها، درباره جزئیات توافق نهایی هسته ای بحث و تبادل نظر شود..
 
خوشبینی آلمان و منفی‌بافی رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای
 
در همین حال، وزیر خارجه آلمان روند مذاکرات هسته ای ایران را مثبت ارزیابی کرده و آن را دلگرم کننده خوانده است. به نوشته «دیلی استار» لبنان، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفته، مذاکرات جاری میان ایران و قدرت های جهانی بر سر موضوع هسته ای، دلگرم کننده است.

وی اظهار داشت : «فارغ از وضعیت کلی که همکاری میان ایالات متحده و روسیه را در حال حاضر در برخی حوزه ها دشوار می سازد، مذاکرات در موضوع ایران، یقیناً پیشرفت داشته است». به گفته وی، روند مذاکرات در هفته های اخیر، آنچنان دلگرم کننده بود که اکنون شانس رسیدن به توافق وجود دارد.
 
خوشبینی آلمان و منفی‌بافی رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای
 
اما با وجود این، مقامات رژیم اسرائیل که هیچ گاه از پیشرفت در مذاکرات ایران و ۱+ ۵ خرسند نبوده اند، تلاش دارند به فضاسازی در این زمینه ادامه دهند. به نوشته «تایمز اسرائیل»، یووال استینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی این رژیم گفته، با وجود بازه زمانی شش ماهه تعیین شده برای توافق میان دو طرف، این مذاکرات چند ماه دیگر نیز ادامه پیدا کند.

وی همچنین اظهار داشته، با وجود اینکه رژیم اسرائیل، یکی از طرف های مذاکره کننده با ایران نیست، روزانه با نمایندگان کشورهای ۱+ ۵ ارتباط دارد و از میزان مشخصی از نفوذ بر روند گفت و گوهای هسته ای ایران برخوردار است. 
 
خوشبینی آلمان و منفی‌بافی رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای
 
این در حالی است که بر پایه گزارش ها و تحلیل ها، برخی آثار مثبت روند مذاکرات هسته ای، از هم اکنون قابل مشاهده است. روزنامه «نشنال» امارات تحلیلی را در همین زمینه منتشر کرده و می نویسد، در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+ ۵، توجه به ایارن به عنوان مقصدی برای کسب و کار و تجارت در عرصه جهانی رو به افزایش است.

این روزنامه اشاره می کند در صورتی که مذاکرات هسته ای ایران، یکنواخت و در مسیری رو به جلو جریان پیدا کند، پتانسیل برداشته شدن تحریم های موجود علیه ایران و در نتیجه، احیای مسیرهای بازرگانی ایران وجود دارد. 
 
خوشبینی آلمان و منفی‌بافی رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای
 

در پایان در میان دیگر مطالب، روزنامه «پاکستان تودی» از عدم تعویق تاریخ تکمیل خط لوله گاز ایران ـ پاکستان خبر داده است. این روزنامه می نویسد، ایران خبر به تعویق افتادن تاریخ تکمیل این خطر لوله از دسامبر ۲۰۱۴ به آخر سال آینده میلادی را تکذیب کرده است.

معاون وزیر نفت ایران گفته، دو کشور به هیچ توافقی برای تعویق پروژه مذکور دست نیافته اند. پیشتر و در ۲۸ می، برخی مقامات ارشد وزارت نفت پاکستان گفته بودند، تاریخ جدید تکمیل این پروژه، سال ۲۰۱۵ خواهد بود. این مقامات مدعی شدند، این تاریخ جدید در جریان سفر اخیر نخست وزیر پاکستان به ایران مورد توافق قرار گرفته است.


نظر شما :