امریکایی‌ها به ایران بازمی‌گردند؟

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۳۳۶۰۵ سرخط اخبار

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به مذاکرات در جریان ایران و گروه 1+5، نوشته است که بعد از بیش از یک دهه، تجار آمریکایی در حال رایزنی برای بازگشت احتمالی به بازار ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز جمعه با انتشار گزارشی، نوشته است که تجار و شرکت های آمریکایی اکنون بعد از بیش از یک دهه، به بازگشت به بازارهای ایران می اندیشند.

هاآرتص با اشاره به گزارش اخیر روزنامه «واشنگتن پست»، که در آن هم به احتمال بازگشت آمریکایی ها به بازارهای ایران اشاره شده بود، نوشته است: «تلاش های «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران برای خارج کردن این کشور از انزوای بین المللی و سبک کردن بار تحریم های بین المللی، آرام آرام در حال به ثمر نشستن است. پس از بیش از یک دهه، تجار آمریکایی در حال سفر به ایران و دیدار با بازرگانان ایرانی هستند تا در مورد همکاری احتمالی، با آن ها بحث کنند.»

روزنامه واشنگتن پست هم دو روز قبل در گزارشی نوشته بود که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران، میزان سرمایه گذاری های خارجی افزایش یافته و «گفته می شود که شرکت های بزرگ نفتی و خودروسازی آمریکایی در حال مذاکره با همتایان ایرانی خود هستند.»

ایران و گروه موسوم به 1+5، در حال حاضر مذاکراتی را برای دستیابی به توافقی جامع بر سر برنامه هسته ای، در جریان دارند. بر اساس توافق موقتی که روز سوم آذر در شهر ژنو به دست آمد، راهکار جامع باید به لغو «تمامی تحریم های مربوط به پرونده هسته ای» منجر شود. در آن صورت شرکت های غربی قادر خواهند بود تا سرمایه گذاری در ایران را از سر گیرند. مدیران بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی اعلام کرده اند که در حال ارزیابی بازار ایران برای همکاری بعد از توافق احتمالی هستند.


نظر شما :