تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دامن فرانسوی‌ها را هم گرفت

۰۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۳۳۵۵۴ سرخط اخبار

جریمه یک بانک فرانسوی از سوی آمریکا به دلیل نقض تحریم های ایران، بازتاب خبر سرایت ویروس مرس به ایران، دعوت عربستان سعودی از ایران برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی، ساخت یک تأسیسات هسته ای جدید در ایران در راستای توافق ژنو و افزایش صادرات نفت خام ایران در ماه جاری میلادی، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دامن فرانسوی‌ها را هم گرفت
 
به گزارش «تابناک»، خبر جریمه یک بانک فرانسوی از سوی دولت آمریکا به واسطه نقض تحریم های ایران، از جمله مهم ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته سایت شبکه خبری «فرانس ۲۴»، بانک فرانسوی BNP به سبب نقض تحریم های ایران، سودان و کوبا، از سوی دولت ایالات متحده با جریمه ۱۰ میلیارد دلاری روبه رو شده است.

به نوشته این سایت، هم اکنون بانک مذکور مشغول مذاکره با وزارت دادگستری آمریکاست و تلاش دارد، دست کم جریمه را به زیر ۸ میلیارد دلار کاهش دهد. با این حال، مقامات آگاه گفته اند به احتمال زیاد تعیین تکلیف نهایی این موضوع چندین هفته زمان خواهد برد.
 
تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دامن فرانسوی‌ها را هم گرفت
 
خبر سرایت ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) به ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، یک روز پس از آنکه نخستین موارد ابتلا به ویروس مرس در ایران گزارش شد، نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس نیز در این کشور اتفاق افتاده است. این روزنامه اشاره می کند، یک زن ۵۳ ساله کرمانی در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده است. پیش از این نیز گزارش شده بود که دو خواهر در کرمان به ویروس مرس مبتلا شده اند.
 
تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دامن فرانسوی‌ها را هم گرفت
 
اما مطبوعات کشورهای عرب منطقه، بیش از هر چیز خبر استقبال ایران از دعوت عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه «گالف تودی» می نویسد، عربستان سعودی از ایران برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی ـ که ماه آینده در جده برگزار می شود ـ دعوت کرده و این دعوت با استقبال طرف ایرانی روبه رو شده است.

این روزنامه می نویسد، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران، از این کار «دوستانه» عربستان سعودی استقبال کرده است. قرار است این اجلاس روز هجدهم ژوئن برگزار شده و دو روز ادامه پیدا کند.
 
تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دامن فرانسوی‌ها را هم گرفت
 
در مطلبی در موضوع هسته ای، خبرگزاری «رویترز» از آغاز به کار تأسیسات هسته ای جدید ایران در آینده ای نزدیک خبر داده که قرار است، وظیفه تبدیل گاز اورانیوم به اکسید را انجام دهد.

به نوشته این خبرگزاری، دیپلمات های غربی گفته اند ایران می خواهد تأسیسات مذکور را در ماه ژوئن مورد بهره برداری قرار دهد. رویترز اشاره می کند که بنا بر توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و ۱+ ۵ در ژنو، ایران باید تا پایان ماه ژوئیه نسبت به محدود کردن ذخیره گاز اورانیوم خود اقدام کند. این خبرگزاری همچنین اشاره می کند که ایران تاکنون به همه تعهدات خود در چهارچوب توافق ژنو عمل کرده است.
 
تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دامن فرانسوی‌ها را هم گرفت
 

در پایان در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «ترند» از افزایش صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد بر اساس اطلاعات منابع ثبت کننده اطلاعات نفتکش ها، صادرات نفت خام ایران پس از کاهش در ماه آوریل، در ماه می با افزایش روبه رو بوده و از سقف تعیین شده در توافق مقدماتی هسته ای فرا تر رفته است.

این خبرگزاری می نویسد، افزایش مذکور که دلیل اصلی آن افزایش میزان صادرات به کشور چین بوده، این نگرانی را در آمریکا پدید آورده که کاهش تحریم های موجود علیه ایران، بیش از آنچه در آغاز محاسبه شده بود به اقتصاد ایران سود رسانده است. 


نظر شما :