تلاش مجدد فرانسه برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات هسته‌ای

۰۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۳:۲۴ کد : ۱۹۳۳۴۶۲ سرخط اخبار

هنوز هیچ کس فراموش نکرده که در جریان مذاکرات منتهی به توافق مقدماتی هسته ای ژنو، این فرانسه بود که با طرح درخواست های غیرمنطقی و غیرمعقول، مذاکرات را تا آستانه شکست کامل پیش برد. اکنون بار دیگر در زمانی که همه طرف ها در مذاکرات ضمن بیان ارزیابی های مثبت، بر پیشرفت گفت و گوها تأکید دارند، فرانسه بار دیگر مواضع غیرمعقولی را در این زمینه اتخاذ کرده است.

به گزارش «تابناک»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شده همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به شکلی «بسیار آهسته» صورت می گیرد و هشدار داده تا زمانی که نتایج ملموسی از همکاری ایران با آژانس دریافت نشود، قدرت های جهانی هیچ گونه توافقی را با ایران به امضا نخواهند رساند.

رومین نادال در این زمینه اظهار داشته: «گزارش جدید آژانس تأیید می کند که ایران به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو پایبند است. رسیدن به توافقی بلندمدت بر مبنای مذاکرات، امری اجتناب ناپذیر است. اما همکاری ایران با آژانس درباره جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای این کشور، با وجود تلاش های مکرر آژانس، بسیار کند پیش می رود». 

وی افزوده: «پیش از نهایی شدن توافق بلندمدت، مشاهده نتایج ملموس از گفت و گوهای ایران و آژانس ضروری است». 

اما این اظهارات در حالی بیان می شود که بر اساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران در مطابقت کامل با تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی هسته ای ژنو، نسبت به کاهش ذخایر اورانیوم با غنای بالا و عمل به دیگر موضوعات مورد نظر اقدام کرده است. این گزارش از سوی خود مقامات غربی نیز مثبت ارزیابی شده بود.

با این حال، به طور کلی بیان مواضع تند و متفاوت با دیگر اعضای گروه 1+5 از سوی فرانسه، امری غیرمنتظره نیست و پیش از این نیز سابقه داشته است. در جریان مذاکرات منتهی به توافق مقدماتی ژنو نیز این فرانسه بود که با اتخاذ مواضع سخت، سبب به تأخیر افتادن امضای توافق شد. 

گفتنی است دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از 26 تا 30 خرداد در وین برگزار خواهد شد. این در حالی است که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران طی دیروز و امروز گفت و گوهایی را جهت پیشبرد روند مذاکرات در استانبول انجام دادند. 


نظر شما :