مصر، فردا صحنه رقابت السیسی و صباحی

۰۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۳۳۳۴۳ سرخط اخبار

در حالیکه قرار است مصری ها فردا (دوشنبه) و سه شنبه به پای صندوق های رای رفته و رای خود را به عبدالفتاح السیسی یا حمدین صباحی دهند، برخی معتقدند که رقابت سختی میان این دو رقیب وجود نخواهد داشت و السیسی پیروز قطعی این انتخابات خواهد بود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر در سخنانی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اظهار کرد: ما از مردم می خواهیم تا بیشترین مشارکت را در انتخابات داشته باشند و رای خود را به صندوق بیاندازند.

 

وی تصریح کرد که نهاد ریاست جمهوری موضعی بی طرفانه در قبال دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کرده است و انتخابات مرحله جدیدی را در مسیر دموکراسی آغاز می کند.

 

قرار است که پنج سازمان و هیات جهانی و همچنین 79 سازمان و جمعیت داخلی بر انتخابات ریاست جمهوری مصر نظارت داشته باشند.

 

این در حالی است که منابع در فرودگاه قاهره اعلام کردند که مسئولان اماراتی 15 خودرو زرهی را برای کمک به برقراری امنیت در جریان انتخابات ریاست جمهوری مصر فرستاده اند.

 

در همین راستا، عبدالفتاح عثمان، معاون وزیر کشور مصر در امور رسانه ها اظهار کرد: 220 هزار نیروی پلیس به علاوه گروه های دیگر مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده می گیرند.

 

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر، روزنامه عکاظ نوشت: پیروزی عبدالفتاح السیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات امری حتمی است.

 

روزنامه مذکور گزارش داد: اگر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر شود، حمدین صباحی، دیگر نامزد انتخابات مصر را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد.

 

السیسی همچنین اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، عربستان اولین کشوری خواهد بود که به آن سفر کرده و از مواضع پادشاه عربستان قدردانی خواهد کرد. عربستان اولین کشوری بود که پس از عزل محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر حمایت خود را از نظام جدید این کشور اعلام کرد.

 

مصری های مقیم خارج نیز چند روز قبل در انتخابات در خارج از کشور مشارکت کردند. براساس رای گیری که در خارج از مصر صورت گرفت، السیسی 313 هزار و 835 رای مصری ها را به دست آورده و 52 / 94 درصد از آراء را به خود اختصاص داد و در مقابل حمدین صباحی 17 هزار و 207 رای را از آن خود ساخت و 48 / 5 درصد از آراء را به دست آورد.

 

این در حالی است که ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که حامی محمد مرسی است، از حامیان خود خواست تا اعتراض های خود را در روزهای برگزاری انتخابات را تشدید و "ریاست خون " را تحریم کنند. جنبش "6 آوریل" نیز انتخابات ریاست جمهوری مصر را تحریم و اعلام کرد که انتخابات را به رسمیت نمی شناسد. حزب مصر قدرتمند نیز اعلام کرده است که در انتخابات مشارکت نمی کند.

 

در همین حال، جنبش حماس نیز که از حامیان اخوان المسلمین است، اعلام کرده است: اراده مردم مصر هر چه باشد، به آن احترام می گذاریم.


نظر شما :