همه منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند

اخوانی ها درصدد آشتی با حکومت جدید مصر

۰۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۹۳۳۲۹۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
یکی از رهبران زندانی اخوان المسلمین به اطلاع مسئولان مصری رسانده که اخوان المسلمین حاضر است امتیازهای سیاسی بسیاری را به حکومت مصر بدهد در مقابل به آن اجازه داده شود که به عرصه سیاسی این کشور بازگردد.
اخوانی ها درصدد آشتی با حکومت جدید مصر

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن، خبر دادند که عمرو دراج، یکی از رهبران اخوان که در حال حاضر در زندان به سر می برد، از درون زندان تلاش هایی را برای آشتی میان اخوان المسلمین با حکومت مصر آغاز کرده است. به گفته این منابع وی به اطلاع مسئولان مصری رسانده که اخوان المسلمین حاضر است امتیازهای سیاسی بسیاری را به حکومت مصر بدهد در مقابل به آن اجازه داده شود که به عرصه سیاسی این کشور بازگردد.

این منابع به روزنامه العرب گفته اند که دراج این پیشنهاد خود را به چهره های مهم و نزدیک به مراکز تصمیم گیری سیاسی در مصر رسانده است. مطابق این پیشنهاد دولت تضمین دهد که تعقیب امنیتی عناصر جوان اخوان المسلمین و چهره هایی که در عملیات خشونت آمیز دست نداشته اند را متوقف کند. در مقابل اخوان المسلمین از خواسته خود برای بازگشت مرسی به حکومت دست بردارد و تعهد دهد که بابت همه جنایت هایی که در حق مردم مصر کرده به طور رسمی عذرخواهی کند.

به گفته این منابع مقام های مصری بررسی این پیشنهاد را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهوری جدید مصر به تعویق انداخته اند.

حسین عبدالرحمن، موسس جنبش "اخوان بدون خشونت" در این باره می گوید که رهبران مصری اخوان طی دوره های اخیر متحمل فشارهای سنگینی از سوی رهبران سازمان بین المللی اخوان المسلمین برای کوتاه آمدن از خواسته های خود شده اند. آنها دائما به رهبران اخوان المسلمین مصر می گویند که کوتاه آمدن آنها از خواسته هایشان باعث می شود تا از فشارها به آنها کاسته شود.

وی همچنین می گوید که کمیته ای که به ریاست راشد الغنوشی، رهبر حرکت النهضه تونس به همراه جمعی از رهبران اخوانی یمن تشکیل شده است، قصد دارد بعد از انتخابات ریاست جمهوری مصر همکاری های تازه ای را با رئیس جمهوری جدید این کشور آغاز کند.

کمیته ای که به ریاست راشد الغنوشی، رهبر حرکت النهضه تونس به همراه جمعی از رهبران اخوانی یمن تشکیل شده است، قصد دارد بعد از انتخابات ریاست جمهوری مصر همکاری های تازه ای را با رئیس جمهوری جدید این کشور آغاز کند.

این در حالی است که ساموئل تادرس، کارشناس سیاسی در مرکز مطالعات و پژوهش های هدسون در نیویورک درباره انتخابات مصر  می گوید: «پیروزی عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق مصر در انتخابات ریاست جمهوری پیشروی این کشور تقریبا قطعی است. البته این پیروزی به واسطه محبوبیت گسترده او نیست بلکه به این دلیل است که او رقیبی جدی در این انتخابات ندارد و حمدین الصباحی، تنها رقیب وی در این انتخابات رقیبی موثر در برابر او محسوب نمی شود.»

به گزارش العرب، تادرس پیش بینی می کند که السیسی نزدیک به 90 درصد آرای رای دهندگان مصری را به دست آورد و پیش بینی می کند که میزان مشارکت کنندگان در انتخابات نیز بسیار بیشتر از شمار رای دهندگان مصری در رفراندوم اصلاح قانون اساسی این کشور باشد.

به گفته تادرس انتظار نمی رود که تغییرات زیادی در وضعیت فعلی مصر به وجود آید چرا که السیسی از زمان سقوط محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق از نزدیک با تحولات در ارتباط بود و از پشت پرده امور را اداره می کرد.

السیسی بارها در مصاحبه هایش با رسانه های مختلف عربی گفته بود که او بعد از سقوط مرسی کشور را اداره نمی کرده و اداره کشور در دست عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت بوده و او تنها وزیر دفاع حکومت موقت مصر بوده است.

در رای گیری ای که در خارج از مصر از شهروندان مصری برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور انجام شده، السیسی توانسته است آرای 94.5 درصد از رای دهندگان مصری مقیم خارج را به دست آورد. مصری های داخل مصر قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته پای صندوق های رای بروند.

ساموئل تادرس درباره روابط السیسی با دشمنان سیاسی اش در راس آنها اخوان المسلمین مصر نیز می گوید: «نگاه السیسی به اخوانی ها خصمانه است. این دیدگاه فراتر از دشمنی های شخصی است. السیسی جماعت اخوان المسلمین را جماعتی کاملا شکست خورده در اداره کشور می داند و معتقد است که در دوره رهبری آنها بر مصر اقتصاد بدتر شده است، با این حال خود او نیز هیچ برنامه ای برای حل مشکلات جاری در کشور ندارد.»

وی ابراز عقیده می کند که اخوان المسلمین بدترین دوران سیاسی خود را در مصر می گذراند اگر چه این بدان معنا نیست که دوران سیاسی آنها به پایان خود نزدیک شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 4 خرداد 1393/ باز انتشار: پنجشنبه 8 خرداد 1393

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین السیسی


نظر شما :