قانون اساسی تایلند تعلیق شد

۰۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۳۳۲۲۳ سرخط اخبار

رهبر کودتا در تایلند قانون اساسی این کشور را چند ساعت پس از آن که این کشور را تحت کنترل قرار داد، به حالت تعلیق درآورد و دولت غیرنظامی را عزل کرد.

به گزارش ایرنا، براساس بیانیه رهبران کودتا که روز جمعه در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد، قانون اساسی سال 2007 این کشور به جز فصل مربوط به سلطنت به حالت تعلیق درآمده است.

رهبران کودتا همچنین اعضای کابینه دولت عزل شده و دولت موقت تایلند را شب گذشته برای ارایه گزارش به ارتش فراخواند.

** عزل دولت غیرنظامی

فرمانده ارتش تایلند که قدرت را در یک کودتای نظامی در دست گرفته است پس از فراخواندن نخست وزیر موقت و اعضای کابینه، دولت غیرنظامی را در تلاش برای پایان دادن به حدود هفت ماه هرج و مرج سیاسی مرگبار در این کشور که با انتقاد بین المللی همراه بود عزل کرد.

ارتش تایلند عصر روز گذشته و پس از اعلام کودتا و از ساعت 22 تا پنج صبح قانون منع آمد و شد در این کشور اعمال کرد و از طرفداران و مخالفان دولت خواست به تجمعات و راهپیمایی های خود پایان دهند.

براساس دستور ارتش اجتماع بیش از پنج نفر در هر نقطه ای از تایلند ممنوع شده است.

ˈپراپوت چان او چاˈ فرمانده ارتش تایلند ساعت 16 و 30 دقیقه روز پنجشنبه به وقت محلی با حضور در تلویزیون این کشور اعلام کرد: به خاطر بازگشت کشور به شرایط عادی، کمیته ملی حفظ صلح متشکل از ارتش، نیروهای مسلح تایلند، پلیس و نیروهای هوایی سلطنتی این کشور قدرت را در دست گرفتند.

لحظاتی قبل از کودتا فرمانده ارتش از رقبای سیاسی تایلند برای پایان تنش ها میزبانی می کرد، اما پس از به نتیجه نرسیدن نشست خروجی ساختمان توسط کامیون های ارتش مسدود شد.

شاهدان اعلام کرده اند پس از این نشست از رهبران دو حزب اصلی سیاسی تایلند و جنبش های اعتراضی رقیب که توسط ارتش بازداشت شده اند خبری در دست نیست.

** تعلیق برنامه های تلویزیون

ارتش تایلند دستور داد برنامه های عادی تمام شبکه های رادیو و تلویزیون این کشور به حالت تعلیق درآیند و تنها به پخش برنامه های ارتش بپردازند.

شبکه های رادیو و تلویزیونی تایلند از شب گذشته اقدام به پخش سرودهای ملی و مارش کرده اند.

یک سخنگوی ارتش گفت که این تصمیم برای اطمینان از رسیدن ˈاخبار دقیق به مردمˈ گرفته شده است.

تمام شبکه های تلویزیونی کشورهای جنوب شرق آسیا از عصر روز گذشته خبرهای مربوط به این کودتا را پوشش می دهند.

** هشدار به شبکه های اجتماعی

سران کودتا در تایلند روز جمعه نیز هشدار دادند رسانه ها و شبکه های اجتماعی که مردم را تحریک برای خشونت کنند، مسدود می شوند.

بنابراین گزارش، شبکه های اجتماعی تایلند با این دستور از انتقاد از نظامیان و نوشتن مطالبی که از نظر نظامیان این کشور تحریک مردم به خشونت را بدنبال داشته باشند، ممنوع شد.

براساس بیانیه کودتاگران در تایلند، محدودیت های جدیدی پس از اعلام کودتا اعمال شده است و اپراتورهای رسانه های اجتماعی باید برای جلوگیری از پخش پیام هایی که خشونت، قانون شکنی و یا انتقاد از شورای کودتا را به همراه داشته باشد، اقدام کنند.

ارتش تایلند اعلام کرد ˈدر صورتی که این قانون نقض شود، سرویس های اجتماعی بلافاصله تعلیق و افراد مسئول تحت تعقیب قرار می گیرندˈ.

ارتش از سال 1932 میلادی (1311 خورشیدی) و پایان دوران پادشاهی مطلقه در تایلند تاکنون 11 کودتا و هشت شبه کودتا را در این کشور برنامه ریزی کرده است. کودتای قبلی در سال 2006 (1385 خورشیدی) به برکناری تاکسین شیناواترا منجر شد.

کلید واژه ها: تایلند کودتا


نظر شما :