روزنامه اماراتی البیان ادعا کرد

برگزاری جلسه‌ای سری درباره سوریه با حضور ایران

۰۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۵ کد : ۱۹۳۳۰۴۲ ترجمه برگزیده خاورمیانه
روزنامه البیان به نقل از این منبع مخالف سوری که نخواسته نامش فاش شود، نوشته است که این جلسه سری در یکی از پایتخت‌های اروپایی چند روز پیش برگزار شده و در آن نمایندگانی از کشورهای عربستان سعودی، ایران، آلمان و ایالات متحده امریکا حضور داشتند.
برگزاری جلسه‌ای سری درباره سوریه با حضور ایران

دیپلماسی ایرانی: یک منبع سوری نزدیک به مخالفان به روزنامه اماراتی البیان گفته است که جلسه ای سری میان طرف های موثر در پرونده سوریه برگزار شده که در آن ایران پیشنهادهای تازه ای را درباره حکومت آینده سوریه و سرنوشت حکومت بشار اسد داده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، روزنامه البیان به نقل از این منبع مخالف سوری که نخواسته نامش فاش شود، نوشته است که این جلسه سری در یکی از پایتخت های اروپایی چند روز پیش برگزار شده و در آن نمایندگانی از کشورهای عربستان سعودی، ایران، آلمان و ایالات متحده امریکا حضور داشتند در حالی که هیچ نماینده ای از سوی حکومت سوریه در آن حضور نداشته است. به ادعای این فرد عدم حضور نماینده سوریه در این نشست به این دلیل بوده که این ایران است در سوریه حرف آخر را می زند و حتی طرف ایرانی به گونه ای سخن می گفته که گویا تصمیم گیرنده اصلی در سوریه است.

به گفته این منبع ناشناس این جلسه در عین حالی که سرشار از نشاط و پویایی بوده، بسیار حیاتی نیز بوده و می توان گفت فرصتی برای چک کردن نبض حیات سوریه بوده است.

این منبع آگاه در ادامه می گوید که در این نشست اندیشه های بسیاری مطرح شدند و به صراحت و با جدیت همه طرف ها حرف های خود را زدند. در این میان طرف ایرانی مجموعه ای از افکار و پیشنهادهایی را که در اختیار داشت به حاضران ارائه داد. طرح های ایران با حفظ مصالح تهران در سوریه در سایه مجموعه ای از کارهای اجرایی ارائه می شد که مهمترین آنها عبارت بودند از تشکیل گروهی سیاسی – نظامی وابسته به طایفه علوی بر اساس شاکله حزب الله در لبنان که از مصالح این طایفه حمایت کند در مقابل این گروه حکومت اکثریت سنی در سوریه را بپذیرد، همچنین بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و اطرافیانش از مصونیت کامل برخوردار باشند و تضمین داده شود که شکایتی علیه آنها در دادگاه های بین المللی صورت نمی گیرد. با توجه به این شرایط تهران می پذیرد که حکومتی با مشارکت شخصیت های مخالف با صلاحیت های کامل تشکیل شود مشروط بر این که بشار اسد در منصب خود باقی بماند تا زمانی که انتخاباتی آزاد و دموکراتیک تحت نظارت مجامع بین المللی برگزار شود.

به گفته این منبع ناشناس این جلسه در عین حالی که سرشار از نشاط و پویایی بوده، بسیار حیاتی نیز بوده و می توان گفت فرصتی برای چک کردن نبض حیات سوریه بوده است.

به ادعای این منبع سوری نماینده ای که از طرف ایران در نشست حاضر بوده از مشاوران نزدیک و عالی رتبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران است که به حضار گفته که ایران اصراری بر بقای بشار اسد ندارد به شرط این که مصالحش در سوریه تامین شود و تضمینی برای حفظ مصالحش در این کشور دریافت کند. این فرد همچنین گفته است که تهران درک می کند که دوره بشار اسد چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ نظامی پایان یافته است و انتخاباتی که برگزار می شود صرفا جنبه صوری دارد و فاقد هر گونه ارزشی است، اسد نمی تواند بیشتر از حالت فعلی حکومتی را برای خود متصور شد و ناگزیر باید حکومت را به اکثریت سنی سوریه واگذار کند!

این منبع ناشناس سوری در حالی این ادعاها را مطرح می کند که منابع خبری از پیش روی گسترده نیروهای نظامی ارتش وفادار به بشار اسد در سراسر سوریه خبر می دهند تا آن جا که غربی ها و نمایندگان اروپایی نیز به شکست رویای خود در سقوط بشار اسد اذعان کرده اند. بعد از فتح حمص و پاکسازی آن از عناصر تروریست که مخالفان بشار اسد به زعم خود آن را "پایتخت انقلاب می نامیدند"، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شکست سیاسی مخالفان سوری در کنار شکست نظامی و میدانی رقم خورده که با مخالفت صریح امریکا به دادن سلاح های پیشرفته به مخالفان سوری که در دیدار احمد الجربا، رئیس شورای ائتلاف مخالفان با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به صراحت بر آن تاکید شد، مهر پایانی بر حیات سیاسی این جریان زده شده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انتخابات سراسری سوریه که قرار است به زودی در سراسر این کشور برگزار شود می تواند خط بطلانی بر رویای غربی ها و کشورهای عربی معاند با سوریه برای پایان یافتن حکومت بشار اسد بکشد. به گونه ای که حتی خود اروپایی ها نیز به صراحت می گویند که بشار اسد ماندنی است و انتخابات ریاست جمهوری سوریه حقیقتی است که باید آن را پذیرفت. بنابر این اظهارات مقام های ناشناس مخالف سوری با روزنامه های عربی مخالف و معاند با حکومت سوریه چیزی جز تلاش برای کتمان حقیقت شکست رویای مخالفان سوری نمی تواند باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

انتشار اولیه: دوشنبه 29 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: شنبه 3 خرداد 1393

کلید واژه ها: بشار اسد ايران و سوريه


نظر شما :