کری درلندن با محمودعباس دیدار می‌کند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۳۲۷۳۴ سرخط اخبار

مقامات روز دوشنبه اعلام کردند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این هفته در لندن با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این نخستین دیدار کری با محمود عباس در پی شکست مذاکرات صلح فلسطینیان با اسرائیل در ماه گذشته، خواهد بود.
جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در لندن با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد».

این سخنگو پیشتر این موضوع را که کری و محمود عباس مذاکراتی را برنامه ریزی کرده اند، تکذیب کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «در حالی که در همچنان به روی روند صلح باز است، هدف از این نشست گفتگو در خصوص رابطه کنونی مان با فلسطینیان است».

پیشتر، یک مقام فلسطینی به خبرگزاری فرانسه گفت: «در این نشست در خصوص ازسرگیری احتمالی مذاکرات با اسرائیل گفتگو خواهد شد».

کری روز پنجشنبه برای نشستی در خصوص مناقشه سه ساله در سوریه، در لندن خواهد بود.
این دیپلمات ارشد آمریکایی ژوئیه سال گذشته اسرائیلی ها و فلسطینیان را بار دیگر به پای میز مذاکره آورد و به سه سال وقفه در مذاکرات پایان داد.

با این حال، تلاش های صلح وی حتی پیش از ضرب الاجل 29 آوریل از مسیر خود منحرف شد و مقامات ارشد فلسطینی و اسرائیلی اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کردند.
این مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، گفت :« این نشست ممکن است آخرین تلاش کری برای احیای مذاکرات باشد».

کری آخرین بار اواخر ماه مارس با محمود عباس در امان دیدار کرد و برنامه ریزی کرده بود برای چند روز بعد برای مذاکرات بیشتر به رام الله باز گردد که اسرائیل به طور غافلگیر کننده ای از طرح هایی برای ساخت 700 واحد مسکونی جدید خبر داد و از آزاد کردن آخرین گروه اسرای فلسطینی خودداری کرد.

محمود عباس نیز که از این اقدام اسرائیل خشمگین و ناراحت بود، عجولانه تصمیم گرفت عضویت در 15 کنوانسیون سازمان ملل متحد را خواستار شود.
هر دوی این اقدامات شروط توافق ژوئیه را زیر پا گذاشت و کری ناامید از اروپا به آمریکا بازگشت بدون آنکه به اسرائیل برود.

فقط چند روز بعد، اسرائیل مشارکت در مذاکرات صلح را خشمگین از این که محمود عباس از برنامه هایی برای تشکیل دولت وحدت با جنبش حماس پرده برداشت، متوقف کرد.

توافق 23 آوریل بین سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش حماس را واشنگتن نیز محکوم کرد. آمریکا تاکید کرده است جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، باید خشونت را کنار بگذارد و وجود اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

ساکی گفت: « کری بر درخواست از دو طرف برای حفظ خویشتنداری و خودداری از برداشتن گام هایی که مضر خواهد بود، تاکید خواهد کرد».

کلید واژه ها: محمود عباس


نظر شما :