تأسیس کارخانه اسلحه‌سازی توسط «جبهه النصره» در سوریه

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۹۳۲۰۹۳ سرخط اخبار

اندک زمانی پس از اوج گیری درگیری ها در سوریه و تبدیل آن به یک جنگ مسلحانه واقعی، جبهه النصره به واسطه ارتباطاتش با سازمان تروریستی القاعده، توانست خود را به یکی از مهم ترین گروه های مسلح ضد دولت اسد تبدیل کند؛ اما اکنون خبر می رسد که این گروه دامنه فعالیت های خود را گسترش داده و حتی برای خود، کارخانه اسلحه سازی راه اندازی کرده است!

به گزارش «تابناک»، روزنامه لبنانی «السفیر» از ساخت یک کارخانه ساخت اسلحه و مهمات توسط جبهه النصره خبر داده و می نویسد این امر، از یک سو نشانگر گسترش دامنه فعالیت های این گروه و از سوی دیگر، بیانگر نگرانی این گروه از احتمال قطع کمک های نظامی خارجی در آینده ای نزدیک است.

پیش بینی می شود این کار جدید جبهه النصره، سبب تخریب بیش از پیش اوضاع امنیتی در سوریه شده و این کشور را به زمین تمرینی برای سلاح های ساخت این گروه تبدیل کند. در این میان، مردم عادی و شهروندان سوری، کسانی هستند که بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

بنا بر این گزارش، خبر ساخت این کارخانه اسلحه سازی، چند روز پیش در صفحه «توئی تر» منسوب به جبهه النصره منتشر شده و در آن آمده که جزئیات این موضوع نیز به زودی منتشر خواهد شد.

با این حال، یکی از عناصر نزدیک به این گروه مدعی شده کارخانه اسلحه سازی این گروه، چیزی بسیار وسیع تر از کارگاه های محدودی است که برخی از دیگر گروه ها در گوشه و کنار سوریه دایر کرده اند.

تأسیس این کارخانه، بخشی از پروژه ای است که در نیمه سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد و اساس آن بر ساخت برخی از انواع اسلحه و مهمات با استفاده از ماشین آلات و ابزارهای به دست آمده از کارخانه های موجود در مناطق اشغال شده به دست این گروه قرار دارد.

این گزارش می افزاید، در ماه سپتامبر ۲۰۱۳، جبهه النصره اعلام کرد که یک «مؤسسه ساخت و توسعه ابزارآلات نظامی» را راه اندازی کرده است. یکی از مقامات این گروه گفت که این مؤسسه با تمام قدرت در راستای تولید اسلحه و مهمات مورد نیاز برای میدان های نبرد فعالیت خواهد کرد تا بدین ترتیب، «چرخ جهاد در سرزمین شام همچنان به گردش خود ادامه دهد».

این مقام النصره همچنین مدعی شد که در مؤسسه مذکور، خمپاره انداز و گلوله های خمپاره با کالیبرهای مختلف، انواع صدا خفه کن و نیز قطعات یدکی برخی سلاح ها تولید می شود. قطعات مربوط به انواع مسلسل ها، خشاب های کلاشنیکف، ابزارهای انفجاری و چاشنی، از جمله دیگر تولیدات این کارخانه است. به گفته وی، انواع راکت ها، از جمله آنچه «فیصل ۱» نامگذاری شده نیز در این مجموعه تولید می شود.

راکت های «فیصل ۱» نخستین بار در مناطقی از حومه لاذقیه و در نبردی که توسط «ابومحمد الجولانی»، رهبر جبهه النصره فرماندهی می شد، مورد استفاده قرار گرفت. النصره ادعا می کرد که این حمله در واکنش به «استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی» انجام گرفته است. گفته می شود این گروه اکنون راکت های «فیصل ۲» با برد ۱۰ کیلومتر را نیز دارد.

اما با وجود قابلیت های ادعایی این گروه در زمینه تولید تسلیحات، توانایی آن در عرصه میدانی هنوز محدود است و در حقیقت، جهشی کیفی در زمینه توانایی های نظامی این گروه اتفاق نیفتاده است. به نظر می رسد مهم ترین فایده کارخانه تازه تأسیس برای جبهه النصره، کاهش وابستگی این گروه به تسلیحات خارجی، به ویژه در زمینه سلاح های سبک و مهمات باشد.

از دلایل دیگر تأسیس این کارخانه آن است که النصره به شدت نسبت به دیگر گروه های افراط گرای هم سنخ خود ـ همچون احرار الشام و جیش الاسلام ـ بدبین است. از سوی دیگر، با کنار رفتن بندر بن سلطان، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی از سمت خود، این گروه بیش از پیش نسبت به وضعیت خود احساس نگرانی می کند؛ به عبارت دیگر، جبهه النصره دریافته که شاید بسیاری از منابع مالی و حمایت های خارجی اش در آینده از میان برود. بر این اساس، این گروه تلاش دارد با ایجاد زیرساخت ها لازم برای تولید سلاح و مهمات، آسیب پذیری خود را از این جنبه کاهش دهد.


نظر شما :