عمان: آماده وساطت میان ایران و عربستان هستیم

۳۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۳۱۷۴۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه عمان اعلام کرد نیازی به وساطت میان ایران و عربستان نیست اما کشورش آماده است برای تقریب نظرات دو طرف میانجیگری کند.

به گزارش فارس، یوسف بن علوی در گفت وگویی با روزنامه الحیات چاپ لندن، اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد برای رفع اختلافات میان تهران و ریاض میانجیگری کند، هر چند که وی معتقد است دو کشور نیازی به میانجیگری ندارند.

بن علوی شرط آمادگی کشورش را آمادگی عربستان و ایران عنوان کرد و افزود که اختلافات دو کشور «انباشته شده است و برخی از آن هم شخصی است و ربطی به منافع دو کشور ندارد».

بن علوی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا عمان بین ایران و ۱+ 5 میانجیرگری کرده است گفت: اولا ما مثل برادران خود در شورا [ی همکاری خلیج فارس] بسیار تمایل داریم که ابزارهای ثبات را در تمام منطقه فراهم کنیم، زیرا ادامه پیشرفت و قدرت ما برای کمک به دیگر کشورهای عربی زمانی دست خواهد داد که باثبات باشیم، ولی زمانی که ما به دلایلی که مربوط به خودمان می شود یا مربوط به اطرافیان ما، ثبات نداشته باشیم امکان پیشرفت نخواهیم داشت و این مسئله بنیان اساسی سیاست های عمان در قبال دیگر کشورها را تشکیل می دهد.

وی افزود ما می دانیم و درک می کنیم که رابطه بسیاری از برادران عرب ما و کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس] با ایران و آمریکا خوب نیست.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مسئله بعدی این است که روابط ما با دو طرف اختلاف هسته ای یعنی طهران و واشنگتن بر مبنای واقعیت، صراحت و شفافیت است و چیزی که الان روی داده این است که دو کشور ایران و آمریکا قانع شده اند که باید توافق کنند. جرج بوش و [محمود] احمدی نژاد رؤسای جمهور پیشین آمریکا و ایران، آمادگی این را نداشتند که ضرورت رسیدن به توافق را درک کنند ولی اوباما و روحانی نظری متفاوت داشتند؛ چرا که وقتش فرا رسیده بود، زیرا جایگزین [این توافق] یک فاجعه بود و ما فرصت را فراهم دیدیم. اگر این توافق برای همه ما ثبات را به همراه داشته باشد چرا که نه؟

وزیر خارجه عمان تصریح کرد که در مورد مسئله هسته ای ایران چندین دیدگاه وجود دارد وجود دارد یکی اینکه موضوع هسته ای ایران یک مسئله بین المللی است و ما [اعراب] نباید در آن دخالت کنیم.

بن علوی افزود: افراد دیگری وجود دارند که عقیده ای متفاوت دارند؛ آنها معتقدند که ایران کشوری است با 90 میلیون جمعیت [!] و فلسفه ای متفاوت از فلسفه ما دارد و به اندازه ای قدرت خواهد گرفت که ما توان مقابله با این کشور را نخواهیم داشت و اگر با دیگران دچار مشکل شود به نفع ما خواهد بود.

به گفته بن علوی، همچنین نظر دیگری وجود دارد که این کشور [ایران] به هر شکلی هم که باشد در طول تاریخ همسایه ما بوده است و اگر بتوانیم با این کشور به دیدگاه های مشترک برسیم بهتر از اختلاف های دائمی است و ما از این دیدگاه کار میانجیگری را در پیش گرفتیم.


نظر شما :