کاخ سفید: روسیه دیگر عضو گروه ۸ نیست

۰۵ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۳۰۵۴۱ سرخط اخبار

کاخ سفید در راستای موضع گیری گروه ۷ علیه روسیه اعلام کرد این کشور به دلیل موضع گیری های اخیر درباره تحولات اوکراین دیگر در گروه ۸ عضویت ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از  «یونایتدپرس اینترنشنال»، کاخ سفید خروج روسیه از گروه 8 را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، اعضای گروه 7 متشکل از کانادا، آلمان،فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا روز گذشته در جریان نشستی در هلند با انتشار اعلامیه ای در لاهه، ضمن محکومیت رسمی موضع گیری اخیر روسیه درباره تحولات اوکراین و استقلال شبه جزیره کریمه از این کشور، اخراج روسیه از گروه 8 را اعلام کردند.

اعضای گروه هفت همچنین اعلام کردند که در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین، همه پرسی استقلال کریمه را به رسمیت نمی شناسند.

گروه 8 گروهی غیر رسمی است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در واکنش به این اقدام گروه 7، در کنفرانسی خبری گفت: « گروه 8 ، گروهی غیر رسمی است و هیچ کس برای پیوستن به آن کارت عضویت ندارد و هیچ کسی هم نمی تواند دیگر اعضا را اخراج کند. اگر شرکای غربی ما فکر می کنند که از این قالب خسته شده اند، مشکلی نیست چرا که ما هم به آن اصراری نداریم و فکر نمی کنم این موضوع مشکل خاصی را برای ما ایجاد کند.»

لغو نشست سوچی و برگزاری دور بعدی نشست در بروکسل

به این منظور رهبران گروه هفت از لغو برگزاری نشست بعدی این گروه در بندر سوچی در روسیه خبر داده اند و قرار است اجلاس بعدی خود را به جای بندر سوچی در بروکسل برگزار کنند.

قرار بود این اجلاس با عنوان گروه هشت با حضور روسیه در ماه ژوئن، خردادماه آینده در سوچی برگزار شود اما «هرمان وَن رامپوی» رئیس اتحادیه اروپا اعلام کرد که سران گروه هفت، تصمیم گرفته اند در واکنش به پیوستن کریمه به روسیه، به سوچی نروند و این نشست بدون حضور روسیه برگزار خواهد شد.

آمریکا و اروپا پس از الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه، علیه مسکو تحریم هایی را اعمال کردند. غرب در عین حال هشدار داده است که چنانچه روسیه بخواهد به رویه خود در مناطقی دیگر از آن کشور ادامه دهد با واکنشی شدید روبه رو خواهد شد.

روسیه در واکنش تحریم هایی را علیه برخی کشورهای غربی از جمله کانادا وضع و تهدید کرده که اقدامات خصومت آمیز غرب را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

کلید واژه ها: روسیه سوچی اوکراین کریمه


نظر شما :