نامه جوانان اسرائیلی به بنیامین نتانیاهو

آقای نخست‌وزیر نمی‌خواهیم آدم‌کش شویم

۲۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۹۸۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
جوانان اسرائیلی در نامه خود به نتانیاهو بر لزوم پایان دادن به اشغال‌گری و تحقق صلح کامل و حقیقی و نه آن صلحی که فقط دولت نتانیاهو بر اساس معیارهای صرفا اسرائیلی می‌خواهد، تاکید کرده‌اند.
آقای نخست‌وزیر نمی‌خواهیم آدم‌کش شویم

دیپلماسی ایرانی: روزنامه عبری هاآرتص در شماره روز یکشنبه خود نوشت که ده ها جوان اسرائیلی نامه ای را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشته اند و در آن بر عزمشان از عدم پیوستن به ارتش این رژیم تاکید کرده اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، آنها در توجیه کار خود نوشته اند تا زمانی که اسرائیل به اشغال گری خود ادامه می دهد و ارتش اسرائیل در زندگی عادی مردم دخالت می کند و همچنان بر تداوم رویکردهای افراطی و شوونیسمی اصرار می ورزد و در عین حال بر استمرار خشونت و نابرابری و نژادپرستی پافشاری دارد از پیوستن به چنین ارتشی اجتناب می کنند و آن را ارتشی بر حق و متعلق به مردم اسرائیل نمی دانند.

در همین رابطه کانال 10 تلویزیون اسرائیل صبح روز یکشنبه اظهارات یکی از امضاکنندگان این نامه را بدون ذکر نام او پخش کرد که گفت: «ما رفتن به سربازی و خدمت در ارتش اسرائیل را رد می کنیم برای این که نمی خواهیم نقشی در خونریزی ها و کشتار مردم بی گناه داشته باشیم. ارتش اسرائیل اقدام به ریختن خون مردم بی گناه می کند و ما نمی خواهیم در این خونریزی ها سهیم باشیم.»

جوان دیگری نیز به این شبکه گفت: «عملیات نظامی جامعه اسرائیل را از واقعیت لزوم یافتن راه حل و رسیدن به صلح دور می کند کما این که باعث دور شدن ما از امنیت و عدالت می شود. ما از عدم پیوستن به ارتش هدفی جز رد ستمی که هر روز علیه مردم فلسطین می شود نداریم و نمی خواهیم شریکی در این ظلم باشیم.»

در متن نامه ای که به نتانیاهو فرستاده شده به مناطقی اشاره شده است که در آنها اصول حقوق بشر زیر پا گذاشته می شود و مطابق با قوانین بین المللی به طور مداوم جنایت های جنگی علیه مردم صورت می گیرد.

علاوه بر آن در متن نامه ای که به نتانیاهو فرستاده شده به مناطقی اشاره شده است که در آنها اصول حقوق بشر زیر پا گذاشته می شود و مطابق با قوانین بین المللی به طور مداوم جنایت های جنگی علیه مردم صورت می گیرد. در این نامه به روشنی اشاره شده است که ترورها و کشتن ها و اعدام ها بدون محاکمه یا برگزاری هر گونه دادگاهی و هم زمان ساختن شهرک های بیشتر و افزایش دستگیری های اداری و غیر اداری در حق فلسطینیان، همچنین ستم و مجازات های دسته جمعی که در حق شهروندان غزه می شود و تقسیم ناعادلانه امکانات در آن مناطق مردود است و امضا کنندگان این نامه بر این اعتقادند که خدمت سربازی سهم به سزایی در ماندن وضعیت فعلی می گذارد، برای همین تاکید کرده اند که بر اساس یک اقدام وجدانی نمی توانند جزئی از منظومه ای باشند که چنین کارهایی را مرتکب می شوند.

جوانان امضاکننده این نامه در نامه خود همچنین به این نکته نیز اشاره می کنند که مشکل در مجموعه نظامی این رژیم فقط محدود به ظلم و ستم و ضرر رساندن به جامعه فلسطینی نیست بلکه هر روز به زندگی روزمره مردم در داخل جامعه اسرائیل نیز ضرر و زیان وارد می آید که بازتاب آن را در آموزش در مدارس و فرصت های بازار کار و نژادپرسی و خشونت و نظامی گری و شوونیسمی که در داخل جامعه اسرائیل به وجود آمده است، می توان دید.

لازم به یادآوری است که این اقدام جوانان اسرائیلی در رد ادامه اشغال مناطق اسرائیلی و در همین راستا خودداری از خدمت در ارتش اسرائیل تصمیمی فردی است. در عین حال آنها در نامه خود هر گونه خدمت سربازی اجباری را رد کرده اند و تاکید کرده اند که نمی خواهند در اشغال و قلع و قمع ملت فلسطین دست داشته باشند. این جوانان در نامه خود همچنین بر لزوم پایان دادن به اشغال گری و تحقق صلح کامل و حقیقی و نه آن صلحی که فقط دولت نتانیاهو بر اساس معیارهای صرفا اسرائیلی می خواهد، تاکید کرده اند.

روزنامه هاآرتص به نقل از شاکید هراری، یکی از جوانان اسرائیلی که این نامه را امضا کرده است، نوشت که در روزهای آینده متن کامل این نامه به همراه اسامی کسانی که آن را امضا کرده اند، منتشر خواهد شد و در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: ارتش اسرائیل نتانیاهو


نظر شما :