رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکمنستان

۲۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۲:۰۴ کد : ۱۹۲۸۷۴۷ سرخط اخبار

وزرای امور خارجه ایران و ترکمنستان در تهران مکانیسم و راه های تسریع در عملیاتی شدن توافقات حاصله در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان ضمن مرور توافقات حاصله در سیزدهمین اجلاس اخیر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، مکانیسم و راه های تسریع در عملیاتی شدن این توافقات را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

محمدجواد ظریف و رشید مردوف روز شنبه طی مذاکراتی در تهران پیرامون توسعه همکاری های چندجانبه در منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و انرژی رایزنی کردند.

طرفین اراده روسای جمهور دو کشور از جمله نتایج سازنده مذاکرات اخیر  دکتر ظریف با رئیس جمهور ترکمنستان را پشتوانه خوبی برای پیگیری و اجرایی شدن طرح های همکاری دو کشور در عرصه های مختلف در جهت منافع دو ملت، دو  کشور و منطقه توصیف کردند.

در این دیدار که وزرای امور اقتصادی، راه آهن، آب و برق ترکمنستان نیز حضور داشتند، ظریف تأکید رئیس جمهور ترکمنستان بر اهمیت روابط دوجانبه را قابل احترام دانست و سفر وزیر امور خارجه ترکمنستان به ایران بلافاصله پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف پیگیری امور را نشانگر عمق روابط فیمابین دانست.

وی با اشاره به توافقات دو کشور در چارچوب سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی، اهتمام برای عملیاتی کردن توافقات فیمابین در زمینه انرژی، انتقال برق، حمل و نقل به ویژه راه آهن، صنعت و تجارت را خاطرنشان ساخت.

ظریف با اشاره به حضور 230 تولید کننده ایرانی در نمایشگاه ویژه صنایع ایران در عشق  آباد با حضور نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در هشتم اسفند ماه سال جاری، زمینه های همکاری دو کشور را گسترده دانست و افزود: دو کشور همسایه نیازها و ظرفیت های مشترکی دارند که امکان برآورده کردن نیازهای متقابل را فراهم می سازد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز با اشاره به ایران به عنوان سرزمینی کهن که همسایه ویژه ترکمنستان می باشد، سفر به ایران در راس هیات عالیرتبه را با تاکید رئیس جمهور این کشور برای ادامه گفتگوهای سازنده و پیگیری توافقات بلافاصله پس از برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دانست.

وی با ابلاغ سلام های گرم بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان، از رویکردهای سازنده و سیاست های تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد و گفتگوهای دو طرف در زمینه روابط دو جانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی و سایر مسائل مورد علاقه را مهم خواند.

مردف توسعه همکاری های دو کشور را در زمینه حمل و نقل و مواصلات به ویژه راه آهن، انرژی، برق و آب برای دو کشور ، مهم و راهبردی توصیف کرد و نسبت به برگزاری نمایشگاه آتی ویژه صنایع ایران در عشق آباد و حضور و مشارکت گسترده شرکت های ایرانی ابراز خشنودی کرد.

همکاری در حوزه دریای خزر، کریدور چهارجانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان و ایجاد و تسهیلات کنسولی بیشتر از دیگر محورهای مذاکرات دو وزیر در این ملاقات بود.

کلید واژه ها: ترکمنستان


نظر شما :