رسانه های عربی پس از دعوت از ایران خبر دادند

از تعهد ظریف به بان کی مون تا نقشه های روسیه برای سوریه

۳۰ دی ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۲۷۵۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
النهار می‌نویسد بر خلاف آن چه در برخی رسانه‌ها مبنی بر عدم حضور ائتلاف مخالفان سوری در نشست ژنو 2 در پی دعوت از ایران به میان آمده احمد الجربا، رئیس این ائتلاف به جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته است که شخصا هیچ گونه مخالفتی با حضور در نشست ژنو 2 ندارد.
از تعهد ظریف به بان کی مون تا نقشه های روسیه برای سوریه

دیپلماسی ایرانی: خبر دعوت بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف عربی داشته است. اگر چه برخی از رسانه ها از دعوت از ایران بدون دریافت هر گونه اعترافی برای به رسمیت شناختن مفاد نشست ژنو یک انتقاد کرده اند اما در مقابل برخی از رسانه های عربی نیز دعوت ایران را اعتراف به قدرت منطقه ای ایران دانسته اند. به ویژه که این دعوت با آغاز اجرای توافق نامه ژنو 3 بر سر برنامه هسته ای ایران هم زمان شده است.

العربیه: ایران شرکت می کند، مخالفان نه

شبکه خبری العربیه، نزدیک به حکومت عربستان در این باره گزارش داد که در پی دعوت بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 بر سر سوریه ائتلاف مخالفان سوری اعلام کردند که در پی دعوت از ایران در این نشست شرکت نمی کنند.

این شبکه در ادامه اظهارات احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری را منتشر کرد که وی در نشستی بر عدم لزوم دعوت از ایران بر این نشست تاکید کرد و گفت که در صورتی که ایران در نشست ژنو 2 شرکت کند، ائتلاف سیاسی مخالفان در این نشست شرکت نمی کند.

المیادین: دعوت از ایران و خشم مخالفان

شبکه خبری المیادین ضمن انتشار خبر مشارکت ایران در نشست ژنو 2 گزار داد که دعوت از ایران باعث خشم مخالفان اسد در ائتلاف مخالفان سوری که متمایل به عربستان هستند، شده است.

این شبکه خبری همچنین گزارش می دهد که شاخه عربستانی ائتلاف مخالفان به ریاست احمد الجربا به صراحت از دعوت ایران به این ژنو ابراز ناخشنودی کرده در حالی که شاخه قطری ائتلاف مخالفان سوری هنوز اظهار نظری در این زمینه نکرده است.

این شبکه پیش بینی می کند که خبر دعوت از ایران به نشست ژنو 2 باعث ایجاد شکاف و حتی اصطکاکاتی در درون ائتلاف سوری شود که احتمالا این شکاف میان شاخه قطری با شاخه عربستانی خواهد بود. پیش از این قطر از حضور ایران در نشست ژنو 2 حمایت کرده بود.

النهار: امریکا باز هم برای ایران شرط گذاشت

روزنامه النهار، چاپ بیروت نیز در وبسایت خود نوشت در حالی از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 از سوی دبیر کل سازمان ملل دعوت به عمل آمده است که امریکا همچنان می گوید که ایران باید مفاد ژنو یک را به رسمیت بشناسد.

این روزنامه در ادامه می نویسد، بر خلاف آن چه در برخی رسانه ها مبنی بر عدم حضور ائتلاف مخالفان سوری در نشست ژنو 2 در پی دعوت از ایران به میان آمده احمد الجربا، رئیس این ائتلاف به جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته است که شخصا هیچ گونه مخالفتی با حضور در نشست ژنو 2 ندارد و گمان نمی کند بسیاری از اعضای ائتلاف نیز با حضور در نشست ژنو 2 مخالفتی داشته باشند.

النهار همچنین به نقل از منابع آگاه امریکایی خود می نویسد که واشنگتن به هیچ وجه انتظار موفقیت کنفرانس ژنو 2 را ندارد و صرفا می خواهد که این نشست برگزار شود.

السفیر: ایران به بان کی مون تعهد داده است

روزنامه لبنانی السفیر نیز نوشت که بان کی مون در حالی از تهران برای شرکت در نشست ژنو 2 دعوت کرده که گفته که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه تعهد داده است که ایران نقش ایجابی و سازنده در نشست ژنو 2 در صورت دعوت به آن داشته باشد.

السفیر همچنین می نویسد که پیش از این واشنگتن نسبت به دعوت ایران به ژنو 2 بدون این که این کشور مفاد ژنو یک را پذیرفته باشد، اعتراض کرده بود در حالی که مسکو بر حضور ایران در این نشست اصرار داشته است.

الحیات: دعوت از ایران و نقشه های روسیه

روزنامه الحیات، چاپ لبنان نیز گزارش داد که از ایران در نشست ژنو 2 آن هم چند روز قبل از برگزاری این نشست در حالی دعوت شده که اخبار ویژه الحیات حاکی از آن است که روسیه برای بعد از این نشست برنامه دارد.

به نوشته این روزنامه طرح روسیه مورد حمایت ایران نیز قرار دارد که این مساله بر پافشاری مسکو به دعوت از تهران برای شرکت در نشست ژنو 2 افزوده است.این روزنامه همچنین می نویسد که از ایران در حالی به این نشست دعوت شده که تهران هنوز نپذیرفته که مفاد نشست ژنو یک را به رسمیت بشناسد.

القدس العربی: ایران دعوت شد، مخالفان تهدید کردند

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نیز نوشت که دبیر کل سازمان ملل در حالی از تهران برای شرکت در نشست ژنو 2 دعوت کرده است که مخالفان تهدید کرده اند در صورتی که تهران به این نشست دعوت شود، آن را تحریم خواهند کرد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: البته به نظر می رسد که تهدید مخالفان صرفا محدود به تهدید باقی بماند چرا که مخالفان اسد توانایی عملی کردن تهدید خود را ندارند و به شدت تحت فشار پایتخت های غربی و مسکو و واشنگتن برای شرکت در نشست ژنو 2 بدون هر گونه اعتراضی هستند.

القدس العربی همچنین می نویسد که قرار است روز دوشنبه جمعی از مخالفان داخلی سوریه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو دیدار کنند که پیش بینی می شود در این دیدار وزیر امور خارجه روسیه آنها را بر لزوم شرکت ایران به عنوان یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای توجیه کند.

الجزیره: ایران شرکت می کند و مخالفان نه

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که بان کی مون در حالی از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 دعوت به عمل آورده که مخالفان گفته اند که در اعتراض به این دعوت مشارکت خود را در این نشست به حالت تعلیق در می آورند.

این شبکه وابسته به دولت قطر در وبسایت خود همچنین گزارش داد که این در حالی است که دولت قطر از برگزاری این نشست استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است که این نشست بتواند راه حل سیاسی را برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه تجویز کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


نظر شما :