تهدید مسکو علیه واشنگتن بر سر تحریم

۲۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۲۷۵۳۸ سرخط اخبار

کنستانتین دولگوف نماینده تام الاختیار روسیه در امور حقوق بشر، مردمسالاری و حاکمیت قانون تهدید کرد که کشورش در صورت افزایش شمار مقام های روس مشمول تحریم آمریکا در فهرست موسوم به ماگنیتسکی اقدام متقابل می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، دولگوف روز شنبه گفت: نگرش روسیه نسبت به قانون موسوم به ماگنیتسکی به طور کامل شناخته شده است و تغییر نکرده است. 

وی افزود: از دید روسیه تهیه و تصویب قانون موسوم به ماگنیتسکی (با محتوای ممنوعیت صدور روادید به حدود 60 تن از مقام های روس به اتهام دخالت در مرگ سرگئی ماگنیتسکی وکیل شرکت انگلیسی هرمیتاژ در روسیه) از آغاز تا پایان آن سیاسی بوده است. 

سرگئی ماگنیتسکی وکیل شرکت انگلیسی هرمیتاژ در سال 2009 میلادی به اتهام کمک به فرار مالیاتی بیش از 200 میلیون دلاری شرکت یاد شده دستگیر و در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت. آمریکا به بهانه همین اتفاق اسامی شماری از مقام های روس را به اتهام دخالت در مرگ ماگنیتسکی در فهرست سیاه قرار داد. 

مقام ارشد روس یادآور شد: اقدامات تنبیهی یکجانبه آمریکا علیه شماری از مقام های روس در سال گذشته (در قالب تصویب قانون ماگنیتسکی) با واکنش متقابل، مناسب و آرام روسیه مواجه شد. 

وی هشدار داد که اقدامات متقابل روسیه در این مورد در صورت هر گونه اقدام جدید آمریکایی ها ادامه خواهد یافت. 

دولگوف هر گونه گام تازه مقام های آمریکایی در گسترش دامنه شمول قانون ماگنیتسکی برای تحریم شمار بیشتری از مقام های روس را غیرقانونی توصیف کرد. 

اظهارات دولگوف در واکنش به اطلاعیه جمعه گذشته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا صورت می گیرد که بر اساس آن شماری از نمایندگان متنفذ سنا خواستار توسعه دامنه قانون ماگنیتسکی شده اند. 

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا دوازدهم آوریل سال 2013 اعلام کرد که فهرست ماگنیتسکی یک بخش طبقه بندی شده است، اما از اعلام اینکه اسامی چه تعداد از مقام های روس و چه کسانی در این فهرست گنجانده شده است، خودداری کرد.

مقام های وزارت خارجه آمریکا تنها به اعلام این نکته بسنده کردند که شمار اسامی گنجانده شده در فهرست ماگنیتسکی از آنچه که در افواه عمومی گفته می شود، کوتاه تر است. اما از آنجا که قوانین آمریکا اجازه بلوکه کردن دارایی های افراد را به صورت مخفیانه نمی دهد، اسامی گنجانده شده در بخش دوم فهرست ماگنیتسکی تنها مشمول ممنوعیت صدور روادید می شوند. 

در همین حال دولت آمریکا نیز اعلام کرد که هر دو بخش فهرست ماگنیتسکی به صورت کتبی و شفاهی به کنگره اعلام شده است.

روسیه در واکنش به تهیه فهرست سیاه ماگنیتسکی، قانون موسوم به دیما یاکولوف را با مضمون اعمال تحریم علیه شهروندان آمریکایی متهم به نقض حقوق بشر و آزادی اتباع روس را به تصویب رساند. 

بر اساس این قانون دولت روسیه می تواند از ورود شهروندان آمریکایی مشمول قانون دیما یاکولوف به خاک این کشور جلوگیری و دارایی ها و سرمایه های آنان را بلوکه کند. 

کلید واژه ها: روسیه فهرست ماگنیتسکی


نظر شما :