واکنش عراقچی به انتشار سند غیررسمی ژنو

۲۹ دی ۱۳۹۲ | ۰۴:۰۴ کد : ۱۹۲۷۵۲۸ سرخط اخبار

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در واکنش به اقدام آمریکا در انتشار سند غیررسمی توافق ژنو گفت: انتشار این سند غیررسمی به معنای رسمیت دادن و ایجاد حالت الزام آور برای آن است؛ هرچند که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و این سند را هم برای مراجع مختلف ارسال کرده ایم.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی با تاکید بر اینکه توافق های انجام شده در ژنو کاملا شفاف منتشر شده است و همه از آن اطلاع دارند، افزود: پس از توافق ژنو، مذاکراتی درباره چگونگی اجرای آن انجام دادیم که نتیجه آن برداشت های مشترک به صورت شفاهی بود که در قالب ˈnon paperˈ به عنوان سند غیررسمی مکتوب شد.

وی ادامه داد: این سند غیررسمی، محرمانه نیست که بخواهیم چیزی را پنهان و مخفی کاری کنیم بلکه این سند را برای مراجع مختلف در کشور از جمله مجلس شورای اسلامی ارسال کرده ایم و همه چیز شفاف است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان خاطرنشان کرد: دلیل مخالفت با این اقدام آمریکا آن است که انتشار این سند به معنای رسمیت دادن به آن است در حالی که به هیچ وجه صلاح مواضع مذاکراتی دو طرف نیست. با وجود این، پس از اعلام توافق ژنو، به سرعت جزئیات مختلف آن را منتشر و مردم ایران را از وجود چنین سندی مطلع کردیم.

عراقچی یادآورشد: به احتمال زیاد دولت آمریکا زیر فشار نمایندگان کنگره اقدام به انتشار این سند غیررسمی کرده است تا تعبیرشان، اطلاع رسانی آنها شفاف شود؛ در واقع با توجه به مشکلات کاخ سفید با کنگره، این موضوع به صورت ˈبرداشت یک سویهˈ برای مصرف داخلی تهیه شده است و از نظر ما ملاک قضاوت و ارزیابی نیست.

وی بار دیگر تصریح کرد: در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران به سرعت می تواند فعالیت های هسته ای خود را به حالت قبلی برگرداند.


نظر شما :