تشریح طرح ایران برای حل بحران سوریه

۲۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۲۷۵۱۲ سرخط اخبار

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه بحران سوریه از طریق مذاکره بین طرف های درگیر و تصمیم مردم این کشور و از طریق صندوق های رای تعیین خواهد شد، گفت: پایان درگیری ها، گفت و گو بین طرف های درگیر ومبارزه با افراط و فرقه گرایی محورهای طرح پیشنهادی برای حل بحران سوریه است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد جواد ظریف» صبح شنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار و گفت و گو با وزیر امور خارجه سنگال، در خصوص طرح چهار مرحله ای ایران برای حل بحران سوریه، گفت: پایان درگیری ها، گفت و گو بین طرف های درگیر برای رسیدن به راه حل غیرنظامی از طریق صندوق های رای و مبارزه با افراط و فرقه گرایی از جمله مهم ترین موضوعات طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه است و جزییات این طرح نیازمند بررسی و گفت و گوی بیشتر است.

 

** توافق نامه ژنو منافع همه کشورها را دربر خواهد داشت

وزیر امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص توافق هسته ای ایران با گروه کشورهای 1+5 توضیح داد: در ملاقات های حضوری که با اکثر کشورهای مهم همسایه و منطقه داشته ام، دریافتم که همه آنها از توافق ژنو به عنوان یک گام مهم برای صلح و ثبات منطقه یاد می کنند.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، توافق نامه ژنو سایه تهدیدهای نابجا از منطقه خاورمیانه را رفع کرد.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از کشورها نباید از مذاکرات ژنو احساس نگرانی کنند، عنوان کرد: این توافقنامه منافع همه کشورها را دربرخواهد داشت.

وزیر امورخارجه سنگال به منظور از سرگیری روابط تهران – داکار بعد از توقف دو ساله روابط به ایران سفر کرده است و این کنفرانس در حاشیه دیدار ظریف و مانکور اندای برگزار شد.

**برخی از کشورها تمایل به انتشار اصل توافق نامه ندارند

وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تفسیرهای متفاوت برخی کشورهای غربی از توافق نامه ژنو، اظهار داشت: توافق صورت گرفته بین ایران و 1+5 که به عنوان برنامه اقدام مشترک منعقد شده، دارای متن مشخصی است که ما بلافاصله پس از انجام توافق آن را منتشر و در اختیار عموم قرار دادیم.

وی اضافه کرد: توافقات بعدی که به منظور شیوه اجرای توافق ژنو صورت گرفته در واقع تقریر شفاهی (non-paper) است که به دلیل شفاهی بودن قابل انتشار نبوده اما متن آن در اختیار تمام مسوولین جمهوری اسلامی قرار دارد.

ظریف با بیان اینکه هیچ نگرانی بابت انتشار این توافق شفاهی نداریم، گفت: متاسفانه برخی کشورها به دلایل داخلی از ابتدا سعی کردند به جای انتشار اصل سند سایر موارد را منتشر کنند در واقع آنها تمایلی ندارند متن اصلی قابل دسترس باشد.

به گفته وزیرامورخارجه، هیچ چیز برای پنهان کردن وجود ندارد و همه چیز آشکار و در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد: توافقات گام نخست طبق برنامه از 20 ژانویه (30 دی) اجرایی خواهد شد.

ظریف گفت: براساس متن اقدام مشترک ما و کشورهای غربی حداکثر ظرف یک سال باید طرح جامع را به اجرا بگذاریم و ما معتقدیم که هر چه سریع تر باید گام نهایی اجرایی شود.

وی تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و هیچ برنامه ای برای تولید سلاح هسته ای نداریم.

ظریف با بیان اینکه رسیدن به توافق نهایی دشوار نیست، عنوان کرد: ما مذاکرات دشواری را پیش رو داریم، البته با دقت و حسن نیست برای رسیدن به تفاهم جامع اقدام خواهیم کرد.

 

***ملاحظات و منافع کشورها نباید مانع رسیدن به راه غیرنظامی درباره سوریه شود

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در سفر منطقه ای اخیر به کشورهای سوریه، لبنان، اردن، عراق و روسیه بحران سوریه به خاطر فجایع انسانی سه سال گذشته که دراین کشور در حال وقوع است یکی از مهمترین موضوعات گفت و گو بود.

وی گفت و گوهای سه جانبه بین ایران، سوریه و روسیه را مثبت و سازنده دانست و افزود: سوریه برای اعلام آتش بس و تبادل اسرا اعلام آمادگی کرد و ما نیز از این طرح استقبال کردیم. امیدواریم که گروه های مخالف نیز به چنین اقداماتی دست بزنند.

ظریف گفت: موضع ایران در زمینه مساله سوریه مشخص است و تصور می کنم توافق مشترکی در میان کشورهای منطقه و قدرت های جهانی در زمینه مقابله با افراطی گری و فرقه گرایی در منطقه به وجود آمده است. بنابراین نباید اجازه داد برخی ملاحظات ویژه و منافع شخصی کشورها مانع ایجاد جبهه مشترک برای رسیدن به تفاهم و یافتن راه حل غیرنظامی بر مبنای نظر مردم دراین کشور شود.

وی با تاکید براینکه ایران خواهان راه حل سیاسی در مسئله سوریه است،افزود:ایران نقش برجسته ای در حل این مسئله و همچنین فراهم کردن صلح و ثبات در منطقه دارد و کسانی که از این نقش بهره نمی برند، متضرر خواهند شد.


نظر شما :