آژانس: پول بدهید تا بازرسی از ایران را بیشتر کنیم!

۲۸ دی ۱۳۹۲ | ۰۳:۲۸ کد : ۱۹۲۷۴۸۲ سرخط اخبار

در چارچوب توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، قرار است فعالیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران تشدید شده و کیفیت و کمیت نظارت این نهاد بر برنامه هسته ای ایران افزایش یابد. اما گویا کشورهای غربی از ابتدا به فکر هزینه های چنین اقدامی نبوده اند و آژانس اینک مجبور شده برای آغاز فعالیت های خود، دست نیاز به سوی دیگران دراز کند!

به گزارش «تابناک»، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده در شرایط کنونی و با بودجه فعلی خود نمی تواند از پس هزینه های بازرسی های بیشتر از تأسیسات هسته ای ایران و افزایش فعالیت های نظارتی برآید و نیازمند آن است که مبلغ بیشتری را برای این منظور در اختیار داشته باشد.

«رویترز» می نویسد آژانس امروز اعلام کرده که برای انجام فعالیت پیش بینی شده خود بر اساس توافق هسته ای ژنو، یعنی تأیید فعالیت های هسته ای انجام شده در ایران، نیازمند کمک مالی کشورهای عضو است. هزینه فعالیت های آژانس در مرحله شش ماهه مقدماتی، شش میلیون یورو برآورد شده است.

این موضوع در شرایطی اعلام می شود که قرار است روند اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 از روز دوشنبه آغاز شود و بر اساس گزارش های منتشره، آغاز اجرای این روند از سوی کشورهای غربی – به طور خاص در قالب شروع کاهش تحریم ها – منوط به تأیید اولیه آژانس خواهد بود.

از سوی دیگر، قرار است 35 کشور عضو شورای حکام آژانس روز 24 ژانویه بر برگزاری یک جلسه فوق العاده، درباره چگونگی افزایش فعالیت های این نهاد بر اساس مفاد توافقنامه ژنو به بحث و تصمیم گیری بپردازند.

«رویترز» خود اشاره می کند که آژانس پیش از این نیز به طور مستمر و گسترده از تأسیسات هسته ای ایران بازدید می کرده تا اصطلاحاً هیچ گونه «انحرافی» در فعالیت های هسته ای ایران رخ ندهد. در تمامی روزهای سال، بین دو تا چهار بازرس آژانس در ایران حضور داشته اند.

با این حال، این خبرگزاری می نویسد در متن گزارش جدید آژانس برای اعضا آمده: «برخی فعالیت ها اضافه بر آنچه تاکنون توسط آژانس در ایران انجام گرفته مورد نیاز است تا پاینبدی ایران به توافقنامه 24 نوامبر مورد تأیید قرار گیرد». این فعالیت ها شامل افزایش قابل توجه تعداد بازرسی ها، دسترسی به مراکز بیشتر در ایران، نیاز به تجهیزات بیشتر و همچنین کار تحلیلی بیشتر است.

در ادامه این گزارش تصریح شده: «تلاش های بیشتر، هزینه های بیشتری را بر آژانس تحمیل می کند». بر اساس تخمین این نهاد، برای انجام این فعالیت ها باید حدود شش میلیون دلار اضافه بر آنچه تاکنون هزینه شده، درباره ایران هزینه شود.

آژانس هم اکنون حدود 10 درصد از بودجه 121 میلیون یورویی خود را برای بازرسی از ایران هزینه می کند. گفته می شود بودجه این سازمان در سال 2014 به 344 میلیون یورو افزایش یافته است. به هر حال، به نظر می رسد کشورهایی که بر افزایش نظارت بر ایران اصرار داشتند، اکنون باید هزینه های این امر را نیز خودشان تقبل کنند!


نظر شما :