آمادگی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران

۲۷ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۲۷۴۶۵ سرخط اخبار

آمادگی اتحادیه اروپا برای از سرگیری روابط تجاری با ایران، زیان تصویب تحریم های جدید علیه ایران برای آمریکا، تکذیب مذاکره ظریف با مقامات روس درباره قرارداد نفت در برابر کالا، بازتاب انتقاد رئیس جمهور ایران از مخالفان توافق هسته ای و درخواست اوباما از سناتورهای دموکرات برای خودداری از وضع تحریم های جدید علیه ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک تر شدن به زمان آغاز روند اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو، بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی به این موضوع و به ویژه چشم انداز کاهش تحریم ها اختصاص یافته است.
 

آمادگی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران


در این زمینه، خبرگزاری فرانسه با انتشار مطلبی از آمادگی اتحادیه اروپا برای از سرگیری تجارت با ایران از تاریخ 20 ژانویه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، به محض اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران اجرای اقدامات اعتمادساز قید شده در توافق هسته ای ژنو را آغاز کرده، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز کاهش تحریم ها علیه ایران را اعلام خواهند کرد. در عین حال، یک مقام اروپایی اظهار داشته مدت زمان هرگونه قراردادی که طی دوره اجرای توافق مقدماتی هسته ای از سوی شرکت های اروپایی با ایران بسته می شود، نباید بیشتر از شش ماه باشد.

آمادگی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران


سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از منظر آمریکا به موضوع تحریم های ایران پرداخته و می نویسد وضع تحریم های بیشتر علیه ایران، به ایالات متحده ضربه می زند. به نوشته این سایت، کنگره آمریکا مدعی است تحریم های وضع شده علیه ایران موثر بوده و ایران را به پای میز مذاکره کشانده است و به همین دلیل، برای گرفتن امتیازات بیشتر باید تحریم های بیشتری علیه این کشور تصویب کرد. با این حال، نویسنده این مطلب اشاره می کند که این دیدگاه، به هیچ وجه صادق نیست و اصولاً ریشه ای در واقعیت ندارد. وی همچنین اشاره می کند در صورتی که تصویب این طرح در کنگره آمریکا سبب شکست مذاکرات شود، قطعاً این آمریکا خواهد بود که در این زمینه در مظان اتهام قرار خواهد گرفت.

آمادگی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران


اما در پی انتشار اخباری مبنی بر پیگیری موضوع امضای توافقنامه «نفت در برابر کالا» میان ایران و روسیه در جریان سفر وزیر خارجه ایران به مسکو، خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی به نقل از محمد جواد ظریف، این خبر را تکذیب کرده است. این خبرگزاری می نویسد به گفته وزیر خارجه ایران، قرارداد احتمالی نفتی میان ایران و روسیه، جزء دستور کار مذاکرات وی در جریان سفر به مسکو نبوده است. به نوشته این خبرگزاری، ظریف در پاسخ به سوالی درباره این قرارداد، به ذکر این نکته اکتفا کرده که چنین موضوعی در دستور کار سفر وی نبوده است. وزیر انرژی روسیه نیز روز گذشته از تلاش ایران و روسیه برای ارتقای حجم مبادلات تجاری دوجانبه خبر داده، اما از پاسخ به سوالی درباره قرارداد مذکور خودداری کرده است.

آمادگی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران


در میان دیگر مطالب، روزنامه «نیویورک تایمز» به موضوع انتقاد رئیس جمهور ایران از مخالفان توافق هسته ای پرداخته است. در این مطلب آمده حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از مخالفان داخلی توافق هسته ای با گروه 1+5 انتقاد کرده است. اقدامی که این روزنامه آن را به معنای سرزنش «تندروها» از سوی روحانی ارزیابی می کند. در ادامه این مطلب با اشاره به سخنان اخیر روحانی در خوزستان، به نقل از وی آمده: «گروهی هستند که نمی خواهند تحریم ها برداشته شود. آن ها جهت تأمین منافع شخصی خود، با داشتن روابط عادی با جهان مخالفت می کنند». نیویورک تایمز می نویسد با وجود مخالفت تندروها در ایران با توافق هسته ای، آیت الله خامنه ای، رهبر ایران حمایت خود را از مذاکره کنندگان و توافق هسته ای اعلام کرده است.

آمادگی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران


در نهایت، خبرگزاری کویت از درخواست دوباره رئیس جمهور آمریکا از کنگره برای خودداری از وضع تحریم های جدید علیه ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، اوباما بار دیگر بر تعهد خود به برنامه اقدام مشترک به دست آمده میان ایران و گروه 1+5 تأکید کرده و گفته هیچ نیازی به وضع تحریم های جدید علیه ایران وجود ندارد؛ مگر اینکه ایران تعهدات خود را که در توافقنامه ژنو به آن ها اشاره شده، زیر پا بگذارد. وی که در جریان جلسه ای با نمایندگان دموکرات سنا سخن می گفته، اظهار داشته ایالات متحده باید همچنان در مسیر فعلی خود مبنی بر یافتن راه حلی صلح آمیز برای موضوع هسته ای ایران گام بردارد.


نظر شما :