ظریف: در صورت دعوت، در ژنو ۲ مشارکت می‌کنیم

۲۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۰ کد : ۱۹۲۷۴۴۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان که به پایتخت روسیه سفر کرده است ابراز داشت که در صورت دعوت، ایران در ژنو ۲ مشارکت خواهد کرد.

به گزارش راشاتودی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مسکو ابراز داشت که ایران در صورت دعوت به ژنو 2، در این کنفرانس مشارکت خواهد کرد.

ظریف تصریح کرده که اگر ایران توسط دبیر کل سازمان ملل متحد به این مذاکرات دعوت شود، در آن شرکت می کند وگرنه در ژنو2 حضور نخواهد داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه جمهوری فدراتیو روسیه نیز در دیدار با محمدجواد ظریف، تاکید کرد که در آستانه مذاکرات ژنو 2، هیچ پروژه محرمانه ای بین ایران، سوریه و روسیه وجود ندارد.

لاوروف تصریح کرد: «امروز با جواد ظریف صحبت کردیم و فردا با ولید معلم گفتگو می کنیم. این بیان گر وجود هیچ پروژه سه جانبه ای نیست. این سه کشور هیچ موضع منحصر به فردی در خصوص بحران سوریه ندارند.»

از سوی دیگر سرگئی لاوروف ضمن ابراز تعجب از مشروط کردن حضور ایران در ژنو۲ به پذیرش ژنو۱ گفت: پذیرش بیانیه ژنو۱ برای همه شرکت کنندگان در ژنو۲ ضروری است و بیانیه ژنو۱ در واقع زیربنای نشست ژنو ۲ خواهد بود و نفس پذیرش دعوت به حضور در ژنو۲ به معنای پذیرش بیانیه ژنو۱ است.

در همین راستا وزیر خارجه ایران ضمن اتفاق نظر با لاوروف بر این مسئله تأکید کرد که کشورش هیچ پیش شرطی را که برای دیگر کشورهای حاضر در این نشست مطرح نشده، نخواهد پذیرفت و یادآوری کرد که تهران پیش تر از توافق هایی که در ژنو۱ به دست آمده بود استقبال کرده است.

محمدجواد ظریف پس از سفر به چهار کشور خاورمیانه به مسکو سفر کرده است.
 

کلید واژه ها: ژنو۱


نظر شما :