رایزنی‌های موفق ظریف در آستانه ژنو2

۲۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۹۲۷۴۴۰ سرخط اخبار

دور دوم سفر منطقه ای وزیرامور خارجه کشورمان به کشورهای لبنان، عراق، اردن، سوریه و روسیه در آستانه ژنو 2 باردیگر قدرت و نفوذ ایران در منطقه را ثابت کرد.

عراق و شامات کشورهای مورد هدف دومین دور سفر منطقه ای محمدجواد ظریف، کشورهایی که  سرنوشت شان بر یکدیگر تاثیرگذار است و عامل اصلی این پیوند بحران سوریه است. ایران هم به عنوان کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه می تواند نقش مهمی در این مسئله ایفا کند.

درآستانه ژنو 2 هستیم ؛ کنفرانسی که باحضور کشورهایی برگزار می شود که کمترین نقش را در منطقه و سوریه دارند کنفرانسی که به جای منافع مردم سوریه به منافع برخی از کشورها از جمله رژیم صهبونیستی می اندیشد.

کنفرانس ژنو1 که بدون حضور ایران برگزار شد به دلیل اینکه تصمیمات اتخاذ شده در آن نشست منطبق با واقعیت ها نبود و بر طبل جنگ و حمایت از تروریسم کوبید، محکوم به شکست شد.

این درحالی است که در دور دوم سفر منطقه ای ظریف مقامات لبنان، اردن و عراق، سوریه بر ضرورت حضور ایران در این کنفرانس تاکید داشتند.

عدنان منصور وزیرامور خارجه لبنان در کنفرانس خبری خود با ظریف که دوشنبه  23 دی ماه در بیروت برگزار شد تاکید کرد که اجلاس بین المللی ژنو 2 باید به حل سیاسی بحران سوریه و خارج کردن این کشور از بحران منتهی شود.

عدنان منصور تاکید کرد : امیدواریم ایران در اجلاس ژنو 2 شرکت کند زیرا یک قدرت برتر و تاثیرگذار منطقه ای و بین المللی است.

وی افزود : اگر ایران دراجلاس ژنو 2 حاضرهم نباشد بازهم چیزی از نقش آن در حل بحران های منطقه ای از راه های مسالمت آمیز کم نمی کند.

همچنین هوشیار زیباری در نشست مطبوعاتی خود با محمدجواد ظریف که روز سه شنبه 24 دی ماه در عراق برگزار شد تاکید کرد : به اعتقاد ما - که همواره در همه مجامع بین المللی و عربی و اسلامی بر آن تاکید داشته ایم - مشارکت ایران در این کنفرانس ژنو 2 می تواند مفید باشد.

وی تصریح کرد که ژنو 2 کنفرانسی برای دولت ها و کشورهای شرکت کننده نیست بلکه این کنفرانس برای خود سوری ها است تا خودشان مشکلات خود را حل و فصل کنند و نقش کشورها و دولت ها در این کنفرانس تنها برای ترغیب و تشویق همه طرف های سوری است .

ناصر جوده وزیر امورخارجه اردن نیز در دیدار خود با وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه بویژه رویدادهای تاثرانگیز سوریه، بر همکاری کشورها برای حل بحران دمشق از طریق راه حل سیاسی را مورد تاکید قرار داد.

محمد جواد ظریف نیز در نشست خبری خود در لبنان در خصوص ژنو 2 گفت: اعتقاد دارم که هرگونه پیش شرط برای تفاهم گروه های مختلف سوری در اجلاس ژنو 2 حتما برای رسیدن به توافق مفید نیست.
 
وی با بیان اینکه مشکل سوریه را باید مردم سوریه حل کنند و خارجی ها می توانند کمک کنند و نباید شرط و شروط بگذارند، ادامه داد: نسبت به حضور ایران ما هیچ پیش شرطی را نمی پذیریم، اگر از ایران مانند سایر کشورها بصورت محترمانه درخواست بشود که شرکت کند ما در این اجلاس شرکت خواهیم کرد و اگر درخواست نشود حتما کسانی که مانع این درخواست شده اند در آینده از اقدام خودشان پشیمان خواهند شد.
 
ظریف گفت: حضور ایران برای رسیدن به راه حل می تواند کمک کننده باشد و برای شرکت در این اجلاس شرط نمی پذیریم.

بنابراین گزارش پیشتر جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: ایران در صورتی به ژنو 2 دعوت می شود که مفاد کنفرانس ژنو 1 را بپذیرد.

حال ظریف  پس از رایزنی و دیدارهای خود مقامات لبنان،عراق،اردن و سوریه همراه با ولید معلم همتای سوری خود به روسیه آمده و به اعتقاد کارشناسان در مسکو جمع بندی نهائی از مجموعه اقدامات دیپلماتیک ایران در این سفره دوره صورت می گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو گفت: در ادامه سفر منطقه ای که داشتم مذاکره و رایزنی با طرف روسی در آستانه کنفرانس ژنو2 با توجه به اهمیتی این موضوع برای صلح و امنیت منطقه دارد و  روسیه هم به توجه به نزدیکی اش به منطقه و به عنوان یکی از بانیان ژنو 2 ضروری بود.

در این سفرها ایران توانست بار دیگر استقلال خود از قدرتهای جهانی قدرت و نفوذ خود را در منطقه ثابت کند حال به کنفرانس ژنو 2 دعوت بشود یا نشود.
 

کلید واژه ها: اردن


نظر شما :