احتمال بازدید کارشناسان کشورهای عرب منطقه از نیروگاه بوشهر

۲۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۲۷۴۳۰ سرخط اخبار

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشور درباره نیروگاه بوشهر، اظهارنظر دبیرکل سازمان ملل درباره احتمال حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه، سفر وزیر خارجه ایران به مسکو، حساسیت آمریکا نسبت به قرارداد نفتی احتمالی ایران و روسیه و سفر یک هیأت بازرگانی فرانسوی به ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

احتمال بازدید کارشناسان کشورهای عرب منطقه از نیروگاه بوشهر


به گزارش «تابناک»، سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره امکان بازدید کار شناسان کشورهای منطقه از تأسیسات هسته ای بوشهر، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

روزنامه «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع به نقل از علی اکبر صالحی می نویسد کار شناسان کشورهای عرب منطقه خلیج فارس که نسبت به امنیت نیروگاه هسته ای ایران نگرانی دارند، می توانند از این تأسیسات بازدید کنند. کشورهای منطقه تاکنون چندین بار مدعی شده اند در صورت وقوع زمین لرزه های شدید در منطقه نزدیک نیروگاه بوشهر، امکان انتشار تشعشعات رادیواکتیو از این نیروگاه و ایجاد خطر برای کشورهای همسایه وجود دارد.

احتمال بازدید کارشناسان کشورهای عرب منطقه از نیروگاه بوشهر


در مطلبی مربوط به سوریه، خبرگزاری فرانسه اظهارات دبیرکل سازمان ملل را بازتاب داده که گفته، هنوز درباره حضور ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه تصمیمی گرفته نشده است.

به نوشته این خبرگزاری، بان کی مون اظهار داشته: «تا این لحظه ما نتوانسته ایم موضوع حضور یافتن یا نیافتن ایران را نهایی کنیم... من رایزنی هایی با روسیه و ایالات متحده داشتم و اختلاف نظرهایی درباره نقش و دلایل دقیق حضور ایران وجود دارد».

بان در عین حال اشاره کرده که ایران یک قدرت بسیار مهم منطقه ای به شمار می رود. وی همچنین اشاره کرده که اپوزیسیون سوریه نیز هنوز اعلام نکرده که آیا در این کنفرانس شرکت خواهد کرد یا خیر.

احتمال بازدید کارشناسان کشورهای عرب منطقه از نیروگاه بوشهر


این در حالی است که گفت و گو ها و رایزنی های گسترده وزیر خارجه ایران با مقامات کشورهای منطقه در زمینه حل بحران سوریه ادامه دارد. در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» به موضوع سفر محمد جواد ظریف به مسکو پرداخته که پس از دیدار وی از دمشق صورت می گیرد. این خبرگزاری اشاره می کند که سفر ظریف به مسکو، در چهارچوب سفر دوره ای وی به کشورهای منطقه است که پیشتر، لبنان، عراق، اردن و سوریه را نیز شامل شده است.

ترند همچنین می نویسد در جریان سفر به دمشق، ظریف با مقامات سوری درباره بحران در سوریه، کنفرانس ژنو ۲، مبارزه با تروریسم و فرقه گرایی و ساز و کارهای مبارزه با خشونت به گفت و گو پرداخته است.

احتمال بازدید کارشناسان کشورهای عرب منطقه از نیروگاه بوشهر


در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «ریانووستی» به موضوع انعقاد احتمالی قرارداد نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه پرداخته و از احتمال وضع تحریم هایی از سوی دولت آمریکا علیه این قرارداد خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی کاخ سفید می نویسد: «در صورتی که این قرارداد پیش برود، سبب برانگیخته شدن نگرانی های جدی خواهد شد، زیرا بر خلاف مفاد توافق نامه گروه ۱+۵ با ایران بوده و به طور بالقوه می تواند سبب اعمال تحریم های آمریکا علیه شرکت ها و اشخاص درگیر در چنین تبادلاتی شود». ریانووستی اشاره می کند که مهم ترین نگرانی واشنگتن نسبت به این قرارداد، افزایش صادرات نفت ایران است که در نتیجه آن اتفاق خواهد افتاد.

احتمال بازدید کارشناسان کشورهای عرب منطقه از نیروگاه بوشهر


در پایان در یک مطلب اقتصادی دیگر، خبرگزاری «رویترز» از سفر یک هیأت بازرگانی فرانسوی به ایران طی ماه آینده خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، در پی بهبود روابط ایران با قدرت های جهانی، هیأتی شامل برخی از بزرگ ترین شرکت های فرانسوی طی ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد تا نسبت به برقراری دوباره روابط تجاری با ایران اقدام کند.

به نوشته رویترز، چشم انداز کاهش تحریم های وضع شده علیه ایران، این تمایل را در میان شرکت های فرانسوی به وجود آورده که با ورود دوباره به ایران، نسب به احیای فعالیت های تجاری خود در این کشور اقدام کنند. قرار است این سفر در روزهای دوم تا پنجم فوریه انجام شود.


نظر شما :