از سال 83 تاکنون کدام مذاکره هسته ای منتشر شده است!؟

۲۴ دی ۱۳۹۲ | ۲۳:۲۱ کد : ۱۹۲۷۳۷۱ سرخط اخبار

بعد از توافق ژنو روند اجرایی طرح اقدام مشترک آغاز شد. در این میان چند دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه (5+1) برگزار شد که دو طرف از کند بودن روند مذاکرات خبر می دادند.
پس از کش و قوس های فراوان سرانجام عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه پس از پایان مذاکرات کارشناسی راهی ژنو شد و در طی چند دور مذاکره خبر از توافق میان ایران و (5+1) داد که البته این توافق را مشروط به پذیرش پایتخت ها کرد. سرانجام آقای عراقچی در کنفرانس خبری چند روز پیش گفت، خانم اشمید معاون اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا اعلام کرد، گروه (5+1) روند اجرایی را پذیرفته اند و ایران نیز پس از مشورت به نهادهای مرتبط در داخل روند اجرایی را پذیرفته است.

 وی اعلام کرد که 20 ژانویه یا 30 دی زمان آغاز و اجرای توافق ژنو است. بر طبق این توافق ایران و (5+1) در چند مرحله براساس طرح اقدام مشترک اقدامات متقابلی را انجام خواهند داد. در همین زمینه «تابناک»  در گفت و گو با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای جزئیات توافق اجرایی را بررسی کرده است.

بهشتی پور پیرامون توافق ژنو عنوان داشت، در توافق ژنو موضوعات کلی به امضای وزرای خارجه رسیده بود. اگر در توافق ژنو دو طرف، وارد جزئیات می شدند اختلاف بیشتر و مسائل دیرتر به نتیجه می رسید. در توافق ژنو ایران و (5+1) بر روی اصول اساسی و نقش راه توافق کردند و به سمتی حرکت کردند که نقشه راه را اجرایی کنند.

مذاکرات مثل کوه یخ است که فقط 10 درصد آن بیرون از آب است و بقیه در زیر آب است که بسیار حجیم تر و بزرگ تر می باشد. در واقع روند اجرای توافق ژنو  باید به تدریج موشکافی و اجرا شود.

از سال 83 تاکنون کدام مذاکره هسته ای منتشر شده است!؟این کارشناس مسائل هسته ای اضافه کرد، البته خوشبختانه مذاکرات به خوبی درحال پیشرفت است و مقامات عالی کشور بر آن نظارات دارند و با دقت و گام به گام به جلو حرکت می کنند. مذاکرات هسته ای 10 سال طول کشیده است، نمی شود که همه چیز  یک شبه حل شود.

نکته مهم این است که سخت ترین کار همچنان مانده است. توافق جامع کار خیلی پیچیده و گسترده تری نیاز دارد . اما توافق همه جانبه نیز قابل دسترس است. این توافق نیاز به خواست دوطرف دارد که  خوشبختانه دوطرف این اراده سیاسی را دارند. البته هر دو طرف به هم اعتماد ندارند. اگر در این دوره مقدماتی دو طرف بر سر تعهدات پای بند باشند اعتماد به وجود خواهد امد.

بهشتی پور در ادامه در ارتباط با اختلافات در مذاکرات کارشناسی گفت، اختلاف در تفسیر از روند اجرایی و بعضی از موارد جزئی بوده است. دو طرف یک قرارداد برد- برد را امضا کردند. دو طرف در طرح اقدام مشترک  در ارتباط با کلیات توافق کرده بودند.

 وقتی وارد جزئیات می شوید، اختلافات بیشتر روشن می شود. بعضی برداشت کرده اند که در توافق ژنو طرف غربی مخصوصا ابهام آمیز برخورد کرده است و تیم مذاکره کننده سعی کرده  که روند مذاکرات و توافقات را  از ملت ایران مخفی نگه دارند.

وی اضافه کرد، این تحلیل ناشی از بی اعتمادی است که عده ای به مذاکره کنندگان دارند، اما نمی خواهند  این  حرف را مطرح کنند. چرا که رهبری به صراحت اعلام فرمودند، که به مذاکره کنندگان اعتماد دارند و  ان ها را بچه های انقلاب خطاب کردند و همچنین گفتند ما به طرف مقابل بی اعتماد هستیم.

 این در صورتی است؛کسانی که توافق ژنو را نقد می کنند، متاسفانه بیشتر به طرف داخلی بی اعتماد هستند و مرتب موارد بی پایه را مطرح می کنند.

برای مثال می گویند که چرا مذاکرات منتشر نمی شود. در کجای دنیا، کدام مذاکرات در این سطح منتشر می شود. البته نتایج مذاکرات باید منتشر  شود. مثلا متن توافق ژنو منتشر شد اما لزومی ندارد که مذاکرات کارشناسی منتشر شود.

 ما از سال 83 تا کنون مذاکره می کنیم، تا به حال کدام یک از آن مذاکرات منتشر شده است. نتایج مذاکرات را باید به مردم و همه نهادهای زیربط ابلاغ شود . مواردی که مطرح می شود بیشتر متاسفانه بی اعتمادی به مذاکره کنندها می باشد که این موضوع خوبی نیست.

 حسن بهشتی پور ادامه داد، وظیفه ما اعتماد و کمک به تیم مذاکره کنندگان است تا بتوانند منافع ایران را تامین کنند، البته اگر خطایی را هم مشاهده کردیم بدون هیچ ملاحضه ای باید مطرح شود. به شرط این که به مذاکره کنندگان اعتماد داشته باشیم  .مشکلات  هرچه به جلو  برویم، پیچیده تر خواهد بود که با درایت ، دیپلماسی و با محوریت منافع ملی می شود این مشکلات را حل و فصل کرد.

وی همچنین پیرامون 8 مرحله ای بودن اجرای توافق ژنو عنوان داشت، رقیق کردن اورانیوم به زمان نیاز دارد. یکدفعه نمی شود 400 کیلوگرم اورانیوم را رقیق و یا اکسید کرد. این اقدام یک روزه انجام نمی شود. رقیق شدن براساس اعلام کارشناسان  در طی 8 مرحله انجام می شود . به همین ترتیب طرف غربی هم طی 8 مرحله 2/4 میلیارد دلار بلوکه شده ایران را مرحله به مرحله آزاد می کند. در واقع دو طرف در اقداماتی متقابل مرحله به مرحله توافق را اجرایی خواهند کرد.

بهشتی پور در ادامه تحریم ها بیشتر امریکای ها را در شرایط فعلی بعید دانست و ادامه داد، در مورد آینده صحبت کردن سخت است. نمی توان گفت، تا ابد تحریم تصویب نمی شود. به نظر من امریکایی ها در دوره 6 ماه آینده تحریم های جدیدی تصویب نخواهد کرد. به احتمال بیش از 80 درصد  تحریم سنا تصویب نخواهد شد.

البته صهیونیست ها تمام تلاش خود را می کنند که تا این طرح تصویب شود. اگر هم این طرح تصویب شود ، اوباما گفته که آن را وتو خواهد کرد.

اگر گنگره هم بخواهد دوباره وتوی رئیس جمهور را بی اثر کند باید دوباره رای گیری شود که نیاز به دو سوم از اعضای گنگره برای بی اثر کردن وتو رئیس جمهور نیاز است. که این کسر از تعداد رای تقریبا سخت و غیر ممکن است. اسرائیلی ها جوسازی رسانه ای انجام می دهند. آنها چون نتوانسته اند، جلوی تصویب توافق را بگیرند  امرروز تلاش می کنند جلوی اجرای آن را بگیرند.

وی در پایان گفت، اگر امریکایی ها تحریم وضع کنند تیر خلاص را به روند مذاکرات زده اند. از آن طرف در داخل کشور نیز نباید بدبین و یا خوشبین باشیم، بلکه باید واقع بین باشیم و تحولات را رصد کرد و با حمایت 75 میلیونی از تیم هسته ای شرایط را برای تیم هسته ای در جهت پیگیری منافع ایران بیشتر آماده نماییم.


نظر شما :