جنگ لفظی لاوروف و کری در پاریس بر سر ایران

۲۳ دی ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۸ کد : ۱۹۲۷۳۱۰ سرخط اخبار

ایراس "سرگئی لاوروف"، "جان کری" و "اخضر الابراهیمی" نماینده سازمان ملل در امور سوریه، ساعتی قبل در پاریس در کنفرانسی خبری شرکت کردند. موضوع این برنامه خبری در مورد کنفرانس ژنو ۲ بود که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در ژنو و با هدف یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه برگزار شود.
 
این سه نفر در اظهارات خود در این کنفرانس خبری در مورد کنفرانس ژنو ۲ و مواردی که قرار است در آن به بحث و تبادل نظر گذاشته شود صحبت کردند، اما آن گونه که انتظار می رفت مهمترین بخش این کنفرانس به موضوع ایران و شرکت کردن یا نکردن آن در ژنو اختصاص یافت. 

بر اساس تصاویر پخش شده از شبکه های خبری، وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم شرکت ایران در کنفرانس تاکید کرده اما "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا، با این موضوع مخالفت کرده است. از سوی دیگر البراهیمی نیز بر لزوم حضور ایران تاکید کرده اما وزیر خارجه امریکا بر عدم مشارکت ایران پافشاری کرده است.
 
نماینده سازمان ملل در امور سوریه در این خصوص گفت: من نیز با نظر "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد، موافقم که ایران یکی از مهمترین کشورهای منطقه است و حضور آن در کنفرانس ژنو۲ می تواند تاثیر گذار باشد.
 
اما جان کری، با تکرار ادعاهای اثبات نشده در خصوص دست داشتن ایران در ناآرامی های منطقه عنوان داشت که اگر ایران با هدف کمک وارد کنفرانس ژنو شود ما از حضور این کشور حمایت می کنیم اما تهران چنین قصدی را ندارد. 

کری در حالی این اظهارات را بیان می کند که در هفته گذشته عنوان کرده بود حضور ایران در حاشیه کنفرانس ژنو ۲ می تواند مثمره ثمر باشد. این درگیری لفظی میان نمایندگان امریکا و روسیه نشان می دهد که مسکو و واشنگتن اختلافات زیادی دارند که ایران یکی از آنهاست. 

اما گذشته از این موضوع، ایران به دلیل نقش و جایگاه ویژه خود در خاورمیانه بدون شک می تواند نقشی مهم در پایان دادن به بحران سوریه ایفا کند. نکته جالب آنکه کشورهایی که خود این بحران را دامن زده اند اکنون در قالب گروهی به نام دوستان سوریه در پی یافتن راه حلی برای خروج از این باتلاق خودساخته هستند، اما ایران که از ابتدا خواستار حفظ ثبات در این کشور عربی بوده از حضور در مذاکرات بازداشته می شود.
 
در مورد اهمیت ایران و حضور آن در کنفرانس ژنو۲، "ولادیمر پوتین" رئیس جمهور روسیه، در تماس تلفنی هفته گذشته خود با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران، در خصوص اجلاس ژنو ۲ و تحولات مربوط به سوریه اظهار داشت: ایران به عنوان یک بازیگر اصلی باید در اجلاس حضور داشته باشد. ما هر گونه پیش شرط در رابطه با حضور ایران را غیرمفید و غیرسازنده می دانیم و امیدواریم شرکایمان را در مورد حضور ایران قانع کنیم. 

بر اساس گزارش های موجود، قرار است "جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران ظرف روزهای آتی به سوریه سفر کند و "ولید المعلم" وزیر امور خاجه سوریه نیز پیش از شرکت در کنفرانس ژنو ۲ به روسیه می رود. همین امر نشان می دهد می دهد که تهران و مسکو نقشی مهم در ثبات سوریه دارند امری که امریکا با لجبازی در صدد مقابله با آن است.


نظر شما :