کمپانی های بلژیکی در راه ایران

۲۲ دی ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۴ کد : ۱۹۲۷۲۶۲ سرخط اخبار

گروه اقتصاد تدبیر: نتیجه مثبت مذاکرات ایران و گروه 5 به علاوه یک تاثیرش را رفته رفته بر اقتصاد ایران می گذارد. مهمترین آنها هم حضور یا تمایل به حضور شرکت های اقتصادی بزرگ در بازار ایران است. در همین راستا این بار روزنامه « لا لیبر » بلژیک خبر داده که شرکت ها و کمپانی های صنعتی و تجارتی این کشور قرار است به زودی به بازار ایران برگردند.

در واقع این خبری است که سابین سوئتنس، مسئول تجارت بین الملل BECI ( شرکت های صنعتی و تجارتی بروکسل ) به این روزنامه داده است:« الان می بینیم که همه شرکت های اروپایی می خواهند واراد بازار ایران شوند و همه به این کشور می روند ». البته خانم سوئنتس برای گفته هایش دو مثال هم می زند که پیش تر « تدبیر » به آن اشاره کرده بود:« می توانم برایتان مثالی بزنم که خفیف شدن تحریم ها علیه ایران چه شرکت هایی را به ایران فرستاده؛ به دو شرکت داروسازی مرک و سونافی که اولی آلمانی است و دومی فرانسوی اشاره می کنم که فعالیتشان در بازار ایران را به صورت جدی دنبال می کنند ».گویا شرکت های بلژیکی برای عقب نماندن از غافله تصمیم گرفته اند جنب و جوش بیشتری داشته باشند.

این روزنامه اشاره به تاریخ 24 آوریل کرده که نماینده های BECI به ایران می روند تا از تهران و اصفهان دیدن کنند. سه کمپانی صادرات بلژیک به نام های، l’Awex, le Fit  و Bruxelles Invest Export نیز در این نشست همکاری خواهند داشت ولی هیچ وزیری از بلژیک به ایران نخواهد رفت. خانم سابین سوئنتس در ادامه به این روزنامه گفته:« الان ماه هاست که برنامه این سفر را چیده ایم و حالا نشانه مثبتی دریافت کرده ایم. از زمانی که توافق هسته ای صورت گرفته همه می گویند تحریم ها برداشته می شوند ولی واقعا چه زمانی این اتفاق می افتد؟ پاسخ دادن به این سوال خیلی دشوار است. با این حال ما زمانی برای منتظر ماندن نداریم و باید در این عرصه جز اولین ها باشیم. اگر به محض اینکه چراغ سبز را دیدیم و حرکت نکردیم دیگر دیر می شود. همان طور که گفتم رقابت شرکت های اروپایی برای حضور در بازار ایران به شدت داغ است و حالا است که باید از همه رابطه ها استفاده کرد ».

ظاهرا پس از توافق هسته ای تغییرات اقتصادی خیلی زود تر از تغییرات سیاسی در حال رخ دادن است؛ بلژیکی ها چندمین کشور اروپایی هستند که برای حضور در بازار ایران با نزدیک به 80 میلیون مصرف کننده اشتیاق نشان داده اند و نزدیک به دو ماه و نیم دیگر به طور جدی حضور در بازار ایران را تجربه خواهند کرد.


نظر شما :