روزهای شلوغ آقای وزیر در پاریس

۲۲ دی ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۲۷۲۵۳ سرخط اخبار
"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روزهای 12 و 13 ژانویه (امروز و فردا) در پاریس با چهره های مختلف از سیاستمداران و دیپلمات های جهان دیدار می کند.
روزهای شلوغ آقای وزیر در پاریس

ایراس؛ "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، به پاریس رفته تا با "جان کری" همتای امریکایی خود و "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفتگو کند.
 
اما افرادی که لاوروف در اقامت دو روزه خود در پاریس با آنها دیدار خواهد کرد فقط محدود به امریکا و فرانسه نمی شود، بلکه وزیر امور خارجه روسیه در روزهای ۱۲ و ۱۳ ژانویه، با مقاماتی از اردن، "اخضر الابراهیمی" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، "احمد جبرا" رئیس شورای ملی سوریه و "سعد حریری" رئیس جریان المستقبل لبنان، دیدار و گفتگو می کند.
 
بر اساس آنچه در رسانه ها آمده هدف از سفر لاوروف به پاریس، گفتگو در مورد مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو۲ است. این کنفرانس برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای پایان دادن به بحران موجود در سوریه در اواخر ماه جاری میلادی در ژنو برگزار می شود.
 
اما نکته ای که در این بین مهم است دیدار لاورف با کری و فابیوس است. صرف نظر از موضوع سوریه باید به این مورد اشاره کرد که فرانسه، روسیه و آمریکا سه عضو اصلی گروه ۱+۵ هستند که با ایران در مورد پرونده هسته ای مذاکره می کنند.
 
نظر به موفقیت آمیز بودن گفتگوهای نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا که در هفته گذشته در ژنو برگزار شد و محتمل بودن اجرای توافقنامه هسته ای ژنو از تاریخ ۲۰ ژانویه، بسیار محتمل است که علاوه بر موضوع سوریه، این سه وزیر خارجه در مورد ایران نیز رایزنی کنند. در همین رابطه طی روزهای گذشته "وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه امریکا و نماینده این کشور در مذاکرات ۱+۵ با ایران، گفتگوهایی را با مقامات روسی در مورد اجرای توافقنامه ژنو انجام داده بود.


نظر شما :