نظر دویچه وله ترک در خصوص نقش ایران در "ژنو 2"

۱۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۹۲۷۰۷۶ سرخط اخبار

خبرگزاری دویچه وله در تحلیلی با تاکید بر حضور ایران در کنفرانس "ژنو 2" درباره سوریه نوشت: ایران به دلیل روابطش با دولت دمشق و برخی از گروه های دخیل در بحران سوریه می تواند نقش بسیار مهمی در کنفرانس "ژنو 2" ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری دویچه وله ترک در این تحلیل نوشت: حضور ایران در کنفرانس ژنو درباره سوریه به یک معما تبدیل شده است. قرار است وزیران خارجه روسیه و آمریکا در پاریس گردهم آیند و در این باره گفت وگو کنند.

این خبرگزاری در ادامه این تحلیل با اشاره به برگزاری کنفرانس "ژنو 2" در 22 ژانویه آورد: هنوز ایران برای شرکت در این کنفرانس که در مونتروی سوییس برگزار می شود دعوت نشده است و سازمان ملل اعلام کرد که ایران در فهرست اولیه دعوت شدگان سازمان ملل حضور ندارد اما کری خواستار حضور ایران در حاشیه کنفرانس "ژنو 2" شد.

این در حالی است که روز گذشته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که تهران بدون پیش شرط شرکت می کند.

ایران به دلیل روابطش با دولت دمشق و برخی از گروه های دخیل در بحران سوریه می تواند نقش بسیار مهمی در کنفرانس "ژنو 2" ایفا کند.

این خبرگزاری در بخش دیگری از این تحلیل به اظهارات رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه مبنی بر راه حل بدون اسد در بحران سوریه نوشت: اردوغان بار دیگر در سفر خود به توکیو اعلام کرد که امیدواریم در دوران جدید بشار اسد نقشی در سوریه نداشته باشد.

دویچه وله در پایان این تحلیل آورد: به هر حال انتظار می رود که حضور و یا حضور نداشتن ایران در کنفرانس "ژنو 2" تا 22 ژانویه زمان برگزاری کنفرانس مشخص شود. واشنگتن و گروه مخالفان سوری به حضور ایران در کنفرانس "ژنو 2" نگاه مثبتی ندارند و خوشبینانه نگاه نمی کنند این در حالی است که روسیه از حضور ایران در این کنفرانس دفاع کرده و حتی در این زمینه مواضعی اتخاذ کرده است.


نظر شما :