شرط جدید آمریکا برای حضور ایران در ژنو 2

۱۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۶۹۷۱ سرخط اخبار

اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا درباره حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه، آمادگی ایران برای کمک به عراق جهت مبارزه با نیروهای القاعده، گزارش یک مقام لبنانی از دلیل مرگ عامل حمله به سفارت ایران، عزم ایران و ترکیه برای ارتقای روابط دوجانبه و فرود اضطراری یک هواپیمای حامل زائران ایرانی در عربستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

شرط جدید آمریکا برای حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه


به گزارش «تابناک»، اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا درباره امکان شرکت ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه، مهم ترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

سایت شبکه خبری «الجزیره» در این زمینه به نقل از جان کری می نویسد، ایران با حضور خود حتی در حاشیه مذاکرات «ژنو ۲» که قرار است اواخر این ماه برگزار شود، می تواند نقش کمک  کننده ای در زمینه یافتن راهکار برای بحران سوریه داشته باشد.

با این حال، وی گفته به واسطه حمایت نکردن ایران از بیانیه کنفرانس قبلی ژنو، شرکت ایران در این کنفرانس  رسما و در سطح وزیر خارجه «دشوار» خواهد بود. به هر حال، به نوشته الجزیره، کری تأکید کرده ایران می تواند با حضور در حاشیه کنفرانس مذکور نیز نقش سازنده ای بازی کند.

شرط جدید آمریکا برای حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه


اعلام آمادگی ایران برای کمک به عراق جهت مقابله با افراط گرایان القاعده، موضوع دیگری است که در شماری از مطبوعات و رسانه های جهانی بازتاب یافته است. سایت خبری «میدل ایست آنلاین» اشاره می کند که سردار محمد حجازی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کشورش برای تأمین تجهیزات نظامی و همچنین مشاوره و آموزش به نیروهای عراقی خبر داده است.

این سایت به نقل از سردار حجازی می نویسد: «اگر عراقی ها بخواهند، ما به آن ها تجهیزات و مشاوره  می دهیم؛ اما آن ها نیازی به نیروی انسانی ندارند». وی همچنین گفته تاکنون درخواستی از سوی دولت عراق برای انجام عملیات مشترک علیه گروه های تکفیری داده نشده است.

شرط جدید آمریکا برای حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه


اظهارنظر یکی از اعضای کابینه لبنان درباره مرگ عامل حمله به سفارت ایران در بیروت، موضوعی است که روزنامه «دیلی استار» اقدام به انتشار آن کرده است. به نوشته این روزنامه، کفیل وزارت دادگستری لبنان اظهار داشته، بر پایه گزارش های پزشکی، وخیم شدن وضعیت سلامت ماجد الماجد، عاملی بوده که به مرگ وی منتهی شده و این عنصر وابسته به القاعده، به مرگ طبیعی مرده است.

شکیب قطباوی اظهار داشته: «گزارش بازرس پزشکی نشان می دهد که ماجد به دلایل طبیعی مرده، زیرا وضعیت سلامت وی رو به وخامت گذاشته بود». در همین حال، دادستان نظامی لبنان درخواست کرده که برای بررسی های بیشتر، جسد ماجد کالبدشکافی شود.

شرط جدید آمریکا برای حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه


در میان دیگر مطالب، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از عزم تهران و آنکارا برای بالا بردن روابط دوجانبه خبر داده است. این روزنامه می نویسد، در پی سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به آنکارا، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه می خواهد در اواخر ماه ژانویه به ایران سفر کند؛ اقدامی که نشانه عزم تهران و آنکارا برای گسترش بیشتر روابط دوجانبه است. افزون بر این، احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرده حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ماه فوریه به ترکیه سفر می کند. به گفته وی، دولت ترکیه از برگزاری دیدارهایی در این سطح میان مقامات عالی رتبه دو کشور بسیار خرسند است. 

شرط جدید آمریکا برای حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه


در پایان برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «بلومبرگ» به خبر فرود اضطراری یک هواپیمای حامل زائران ایرانی در مدینه پرداخته اند. این سایت می نویسد، یک هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ متعلق به خطوط هوایی عربستان سعودی که حامل ۳۱۵ مسافر ایرانی از مبدأ مشهد بوده، به دلیل بروز مشکلات فنی ناچار به فرود اضطراری در مدینه شده است.

بلومبرگ می نویسد، این فرود اضطراری به زخمی شدن ۲۹ تن منجر شده که ۱۱ تن از آن ها هنوز در بیمارستان تحت مراقبت و درمان قرار دارند. مشکل این هواپیما، باز نشدن چرخ هایش در زمان تلاش برای فرود در فرودگاه مقصد بوده است.


نظر شما :