صهیونیست‌ها نگران از جنگ آتی در لبنان

تل آویو تهدید نصرالله را جدی گرفت

۰۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۲۶۱۳۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
همانند همیشه تلاویو حملات خود علیه حزب الله را تا آن جا ادامه داده که سوال‌های بسیاری را به وجود آورده است با این مضمون که دقیقا منظور اسرائیل از ایراد نطق‌های آتشین علیه حزب الله در این برهه زمانی چیست؟
تل آویو تهدید نصرالله را جدی گرفت

دیپلماسی ایرانی: ظرف روزهای گذشته تهدیدهای اسرائیل و عرض اندام های آن افزایش یافته است. در عین حال روزی هم نیست که اسرائیل گزارشی از توانایی ها و امکانات حزب الله منتشر نکند و چیزی درباره توانایی های نظامی آن نگوید. هر بار هم نسبت به توانایی های نظامی حزب الله هشدار می دهد و برای مخفی کردن ترسش از قدرت ارتش اسرائیل دم می زند و توانایی های نظامی خود را به رخ می کشد و ادعا می کند که برای جنگ پیش رو با حزب الله آماده است.

فرماندهان مناطق و هنگ ها و گردان های اسرائیلی هر تحلیلی که به ذهنشان می رسد، بیان می کنند. حتی فرماندهان گردان ها نیز به اظهار نظر پرداخته اند. آن قدر که هر انسان منطقی ای این گونه برداشت می کند که افسران اسرائیلی اعتماد به نفسی به خود ندارند و معنای این عرض اندام ها بیشتر یافتن پاسخی برای این پرسش است که موعد جنگ آتی با حزب الله چه زمانی است؟

آخرین این اظهارات از زبان یوفال اشتاینتس، وزیر امور امنیتی اسرائیل شنیده شد که گفت: «حزب الله سلاح شیمیایی ندارد و تا کنون نتوانسته به این نوع سلاح ها دست یابد و تا قبل از امحای سلاح های شیمیایی سوریه و در خلال آن نیز به هیچ وجه به چنین سلاح هایی دست نیافته است.»

شاید هدف اظهارات اشتاینس بیشتر داخلی بود و پاسخ به اظهارات یکی از افسران اسرائیلی که اخیرا گفته بود: «نمی توان نفی یا تایید کرد که حزب الله به بخشی از سلاح های شیمیایی نرسیده باشد. این مساله باعث افزایش نگرانی اسرائیلی ها شده است، اگر در آینده نزدیک جنگی میان اسرائیل و حزب الله در بگیرد میزان خسارت ها چقدر خواهد بود؟»

همانند همیشه تلاویو حملات خود علیه حزب الله را تا آن جا ادامه داد که سوال های بسیاری را به وجود آورد با این مضمون که دقیقا منظور اسرائیل از ایراد نطق های آتشین علیه حزب الله در این برهه زمانی چیست؟ سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره گفت که هدف از این اظهارات هشدار به حزب الله برای خودداری از انجام هر گونه عملیات نظامی علیه اسرائیل است، حتی اگر اسرائیل خود تصمیم به حمله نظامی به آن بگیرد! سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا اسرائیل با ایراد این اظهارات به بخش یا همه اهدافی که می خواسته برسد، رسیده است؟

باهوش ترین دشمنی که با آن مواجهیم و بالاترین توانایی نظامی برای رویارویی با ما را دارد، حزب الله است، چه از لحاظ اطلاعات امنیتی چه از لحاظ ابزارهای مبارزه و چه از لحاظ اعتقاد جنگی.

آخرین مواضع اسرائیل را سرهنگ ایشر بن لولو، فرمانده هنگ "کفیر" بیان کرد، وی گفت که ارتش اسرائیل آماده بدترین و پیچیده ترین سناریوها در صورت جنگ با حزب الله است. وی اذعان داشت: «باهوش ترین دشمنی که با آن مواجهیم و بالاترین توانایی نظامی برای رویارویی با ما را دارد، حزب الله است، چه از لحاظ اطلاعات امنیتی چه از لحاظ ابزارهای مبارزه و چه از لحاظ اعتقاد جنگی.»

بن لولو که با روزنامه معاریو مصاحبه می کرد، همچنین گفت: «حزب الله دشمنی باهوش است، تونل های شبکه ای متعدد در زیر زمین دارد، نیروهای آماده به رزم حرفه ای در اختیار دارد و از امکانات جنگی واقعا پیشرفته برخوردار است.»

وی درباره سناریوهای احتمالی در جنگ آینده با حزب الله نیز گفت: «این جنگ شاهد صف آرایی توپ ها و تانک ها یا گردان هایی از سربازان نخواهد بود بلکه یک جنگ چریکی و عملیاتی خصمانه از داخل مناطق شهری است. در جنگ آینده ما شاهد ورود نیروهای نظامی با هدف تسلط بر مناطقی که موشک ها از آن نواحی شلیک خواهند شد، خواهیم بود. ما اکنون در حال تمرین برای جنگ در پشت خطوط جبهه های جنگ و تحمیل هزینه های سنگین بر دشمنان هستیم. شاید دامنه جنگ به جاهایی برسد که انتظار آن را نداریم. البته دشمنان ما به ویژه حزب الله نیز از توانایی های بالای سلاح هوای اسرائیل به خوبی آگاه هستند و می دانند که در زمینه های امنیتی و حملات دقیق تا چه اندازه قدرتمند هستیم.»

در همین رابطه، رفعت حلبی، فرمانده گردان حیریف در ارتش اشغالگر قدس در گفت وگو با سایت اسرائیل دیفنس نیز گفت: «ما آماده ایم ظرف یک لحظه از آمادگی صفر درجه به آمادگی صد درجه برسیم. ما باید توانایی خود را در مرزهای شمالی در مناطق لبنان بسیار تقویت کنیم. عناصر حزب الله در مرزها با خودروهای استتار شده یا استتار چوپان ها مناطق را تحت کنترل خود دارند و از همه تحرکات لحظه به لحظه عکس می گیرند و ثبت می کنند. بنابراین نباید توانایی های آنها را دست کم بگیریم.»

این سایت اسرائیلی که متخصص در امور نظامی است در گزارشی در همین رابطه نیز نوشت که ارتش اسرائیل بسیار خوب می داند که آمادگی رزمندگان حزب الله بسیار بالا است برای همین باید خود را آماده هر گونه مبارزه رو در رو با حزب الله کند. نیروهای اسرائیلی در حال حاضر خود را آماده مبارزه در خاک لبنان می کنند تا در صورت لزوم بتوانند جبهه جنگ را به خاک لبنان بکشانند. اسرائیلی ها تهدیدهای سید حسن نصرالله را بسیار جدی گرفته و بر روی این حرف وی که گفت در صورت جنگ اسرائیل را شوکه خواهیم کرد، بسیار کار می کنند. با این حال هنوز آنها دقیقا نمی دانند که حزب الله در صورت بروز جنگ از چه تاکتیک یا امکاناتی استفاده خواهد کرد که می تواند آنها را شوکه کند.

منبع: الاخبار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: چهارشنبه 27 آذر 1392/ باز انتشار: یکشنبه 1 دی 1392

کلید واژه ها: ارتش اسرائیل حزب الله


نظر شما :