تضعیف توافقنامه ژنو به نفع جنگ طلبان است

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۲۵۲۲۹ سرخط اخبار

ˈمارک فیتزپاتریکˈ در مقاله منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده انگلیسی موسسه بین المللی مطالعات راهبردی نوشته است آنهایی که بر مبنای این تفکر اشتباه که اعمال فشار بیشتر باعث تسلیم شدن ایران و صرفنظر کردن از غنی سازی اورانیوم خواهد شد، خواستار تحریم های بیشتر هستند، ایران را به درستی نمی شناسند. پویش های سیاسی و اجتماعی چنین تسلیمی را غیرممکن می سازد.

مدیر برنامه منع اشاعه تسلیحات اندیشکده انگلیسی موسسه بین المللی مطالعات راهبردی تصریح کرده است:کشورهای سرفراز، بدون شکست در جنگ، از طریق صرفنظر کردن از فن آوری که به نماد حاکمیت ملی تبدیل شده است، تسلیم فشار نمی شوند. گرچه تحریم های موثر، درآمدهای نفتی ایران را به نصف رساند اما، این کشور با مرحله به زانو درآمدن بسیار فاصله دارد.

وی نوشته است:اقتصاد بسیار متنوع ایران و شرکای بی شمار تجاری این کشور مانع از تبدیل تحریم ها به اهرم فشار علیه آن می شود. درواقع، با امتناع چین از کاهش بیشتر خرید نفت از ایران و کاهش روزافزون چالش های قضایی تحریم های اروپا، این تحریم ها تقریبا به آخر خط رسیده بودند و اگر پنج بعلاوه یک با وجود امتیازات ایران، با توافقنامه ژنو موافقت نمی کرد، موج افکار بین المللی در جهت مخالفت با تحریم ها به حرکت درمی آمد.

فیتزپاتریک ضمن ابراز تاسف از اینکه توافقنامه ژنو ایران را به تعطیل کردن تاسیسات فردو ملزم نکرده تصریح کرده است که ترغیب ایران به انجام این کار مستلزم کاهش بیشتر تحریم هایی است که پنج بعلاوه یک این بار مطرح کردند.

مدیر برنامه منع اشاعه و کنترل تسلیحات موسسه بین المللی مطالعات راهبردی با اشاره به امتیازاتی که ایران در قالب کاهش تحریم ها در ازای امتیازات داده شده دریافت می کند، گفت، این امتیازات واقعی اما جزیی است و بیم آن می رود که کل سازوکار تحریم فروبپاشد زیرا برخی از مولفه های جزیی کاهش یافته آن ریشه در واقعیت ندارد. همانگونه که یکی از کارشناسان آمریکایی گفت، ممکن است کمپانی های خواستار ازسرگیری تجارت در عرصه های همچنان تحت تحریم به واسطه جریمه های کلانی که آمریکا برای خاطیان در نظر گرفته است، همچنان از این کار امتناع کنند. کاهش تحریم هایی که در توافقنامه ژنو آمده است، تاثیر تحریم های غیرمستقیم را کاهش خواهد داد. بسیاری از شرکت ها به منظور اجتناب از اصطکاک با قوانین آمریکا تا به امروز از تعامل در هرگونه داد و ستدی با ایران امتناع می کردند. توافقنامه ژنو، فروش مواد غذایی، دارو و سایر اشکال تجارت بشردوستانه را تشویق می کند.

فیتزپاتریک در پایان با حمایت از اسرائیل تصریح کرد، این بار، کار ˈبنیامین نتانیاهوˈ در زمینه محکوم کردن توافقنامه ای که توانمندی های هسته ای ایران را متوقف می کند، اشتباه است. تضعیف این توافقنامه به نفع کسی جز جنگ طلبان نیست.

** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها ، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است لذا مطالب این مقاله ها الزاما به معنای تایید محتوای آنها نیست.

کلید واژه ها: تحریم توافقنامه ژنو


نظر شما :