بولتون: اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران تنها راه چاره است

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۹۲۵۲۰۰ سرخط اخبار

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از توافق هسته ای ژنو، اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «واشنگتن تایمز»، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که به اتخاذ مواضع جنگ طلبانه مشهور است، روز گذشته توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 را «تسلیم حقارت آمیز» آمریکا خوانده و گفته است تنها راه چاره برای پایان دادن به برنامه هسته ای تهران، اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران است.

ایران و گروه 1+5 بامداد یکشنبه بعد از پنج روز مذاکرات فشرده به توافقی موقت دست یافتند. بنا بر این توافق، طرفین در 6 ماه آینده و به صورت داوطلبانه امتیازاتی متقابل داده و برای دستیابی به توافق جامع تلاش خواهند کرد.

بولتون گفته است این توافق هزینه های چشم گیری برای آمریکا به بار می آورد. وی مدعی شده است که دولت کنونی آمریکا یک توافق بد را به عدم توافق ترجیح داده است.

پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا نسبت به توافق بد با ایران هشدار داده بود. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم در پاسخ به منتقدین گفته است آمریکا عدم توافق را به توافق بد ترجیح می دهد.

بولتون به پایگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گفته است: نتیجه غیرقابل اجتناب (این توافقنامه) این است که... کاخ سفید واقعا یک توافق بد را به یک روند دیپلماتیک که به تعلیق منتهی می شد، ترجیح داده است.

به گفته، بزرگترین مشکل این توافق، این است که ایران را از غنی سازی منع نمی کند. اشاره بولتون به اذعان بیانیه به حق ایران برای غنی سازی بوده است. در توافقی که میان ایران و 1+5 صورت گرفته، دستکم در 2 مورد به صورت واضح به حق ایران برای داشتن برنامه غنی سازی تصریح شده است.

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل همچنین گفته است دولت «باراک اوباما» بار دیگر جایگاه آمریکا در عرصه بین المللی را پایین آورده است. وی همچنین تأکید کرده است که اوباما با این توافقنامه، مشروعیت بیشتری به ایران بخشیده است.

وی در پایان اقدام نظامی علیه ایران را تنها راه چاره دانسته است. وی در این مورد گفته: واقعیت این است که اقدام نظامی اسرائیل تنها راه جلوگیری از حرکت غیرقابل اجتناب ایران به سمت تسلیحات هسته ای و گسترش تسلیحاتی ای است که قطعا پس از آن به راه می افتد. بنابراین، دادن اجازه به اسرائیل برای


نظر شما :