کری: سوریه به حاکمیت جدید نیاز دارد

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۲۵۱۹۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه مردم سوریه به یک رهبری و حاکمیت جدید نیاز دارند، اعلام کرد که هیچ راه حل سیاسی برای بحران کنونی سوریه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «بیزنس استاندارد»، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که کنفرانس «ژنو2» درباره سوریه، بهترین فرصت برای تشکیل یک هیأت دولت موقت و جدید در سوریه بر اساس موافقت دو طرفه است.

وی تصریح کرد: به منظور مهار تهدید رو به رشد افراط گرایی و مبارزان خارجی در سوریه و تضمین احترام برای حاکمیت ارضی سوریه، ما نمی توانیم تلاش برای ایجاد یک دولت انتقالی در سوریه را به تعویق اندازیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که کشورهای خارجی نفوذ چشمگیری بر احزابی که در سوریه جنگ به راه می اندازند، دارند، نقش مهمی نیز می توانند در سوریه ایفا کنند. در حالیکه در نهایت به مردم سوریه بستگی دارد که یک دولت جدید تشکیل دهند و به درگیری ها در کشور خود پایان دهند، ما و شرکایمان می توانیم آنها را به این هدف برسانیم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: به منظور پایان دادن به خشونت ها در سوریه و دادن این شانس به مردم سوریه که به آرزوهای دیرین خود برسند، سوریه به یک رهبری جدید نیاز دارد.

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا برای مدت ها است که به وضوح اعلام کرده است که هیچ راه حل نظامی برای خشونت در سوریه وجود ندارد.

کری با تأکید بر اینکه از موانعی که در مسیر راه حل سیاسی برای سوریه وجود دارد، گفت که جامعه بین الملل با چشمان باز و آگاهی کامل به کنفرانس ژنو2 درباره سوریه ورود پیدا می کنند.

وی گفت: هیچ کس نباید مشکلاتی که پیش رو وجود دارد را دستکم بگیرد. در هفته های آتی، رژیم سوریه و مخالفان باید هیأت های خود را تشکیل دهند و ما نیز در هماهنگی با سازمان ملل و دیگر شرکا بر سر باقیمانده موضوعات از جمله اینکه چه کشورهایی برای حضور در این نشست دعوت شوند و دستورکار نشست چه چیزی باشد که چارچوب ابلاغیه رسمی ژنو برای گذار سیاسی را بهبود بخشد، همکاری می کنیم.


نظر شما :