هاشمی: توافق نهایی ممکن است در یک‌سال آینده حاصل شود

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۳ کد : ۱۹۲۵۱۶۷ سرخط اخبار

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با «فایننشال تایمز» دستیابی به توافق اولیه با 1+5 را دشوارترین گام دانسته و ابراز امیدواری کرده است طرفین در یکسال آینده به توافق جامع دست یابند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگویی که با نشریه «فایننشال تایمز» داشته، ابراز امیدواری کرده است توافق نهایی میان ایران و گروه موسوم به 1+5 در یکسال آینده به دست آید.

وی همچنین تاکید کرده است که توافق اولیه، دشوارترین گام بوده، گام های بعدی می تواند ساده تر برداشته شود. هاشمی رفسنجانی در این مورد گفته است: باید یخ ها آب می شد، مرحله دوم عادی تر خواهد بود.

فایننشال تایمز نوشته است با وجود آنکه بسیاری از تحلیلگران گام دوم توافق هسته ای را بسیار دشوارتر می دانند، آیت الله هاشمی قاطعانه موضعی خوش بینانه تر اتخاذ کرده و می گوید: بخشی از این (دشواری) به دلیل این بود که مذاکره با آمریکا یک تابو بود. این تابو به سادگی قابل برطرف شدن نبود و بدون آمریکا هم مذاکرات پیش نمی رفت.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه با تاکید بر اینکه ایران قصد ساخت تسلیحات اتمی را ندارد، تهدیدات اسرائیل برای اقدام نظامی را رد کرده و گفته است: اسرائیل خیلی کوچک است؛ ماهی کوچک نمی تواند ماهی بزرگ تر از خودش را بخورد.

به نوشته فایننشال تایمز، آیت الله هاشمی در این مصاحبه به «آثار مخرب تحریم ها و سیاست های دولت قبل بر اقتصاد» ایران پرداخته و ابراز امیدواری کرده است که اقتصاد ایران طی 2 سال آینده به مسیر بهتری وارد شود. وی تاکید کرده است که ورود سرمایه گذاران خارجی به خصوص در بخش های هوانوردی، نفت و گاز، پتروشیمی، کشتی رانی و راه آهن می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه به موضوع برنامه هسته ای ایران پرداخته و تاکید کرده است که جمهوری اسلامی به هیچ وجه قصد دست کشیدن از برنامه هسته ای خود را ندارد، بلکه می خواهد این برنامه را منطبق با «ان پی تی» پیش ببرد. وی در این مورد گفته است: محدودیت هایی که قوانین بین المللی تعیین کرده، مورد قبول ماست. معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی مورد پذیرش ماست. هر چیز دیگری فراتر از این، به معنی تحمیل کردن بر ما خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به روابط ایران و عربستان هم پرداخته و گفته است ریاض از وی برای حضور در حج دعوت به عمل آورده بوده و وی نیز برای این کار آمادگی داشته، اما چنین اقداماتی نیازمند زمینه چینی و آمادگی است.

وی در مورد سوریه هم گفته است ایران می تواند نقشی سازنده تر در این کشور ایفا کند، اما نهایتا این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور را تعیین کنند.


نظر شما :