لاوروف: توافق ایران و 1+5 ابتکار ما بود

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۲۵۰۸۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه رورسیه مدعی شد که جوهره توافق میان ایران و 1+5 با استناد به طرح ارائه شده از سوی ولادیمر پوتین، رییس جمهور روسیه است.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف امروز در سخنانی گفت: مذاکرات سخت و طولانی درخصوص برنامه هسته یی ایران به پایان رسید و بعد از چند سال، توافقی حاصل شد.

بنابر گزارش روسیا الیوم، وی بیان کرد: بعد از روی کار آمدن رییس جمهور جدید ایران احساس کردیم که اعلام تمایل برای حل این مساله، نشان دهنده جدیت است.

لاوروف در ادامه مدعی شد: توافقی که حاصل شد، بر اساس طرحی بود که در زمان خود از سوی ولادیمر پوتین ارائه شد و سیاست خارجه ما بر آن استوار شد.

وی همچنین با ابراز اطمینان از این که ایران با شفافیت با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد، گفت: در حال حاضر فرار از حقایقی که آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح خواهد کرد، دشوار است اما ما اطمینان داریم که ایران با آژانس به شکل شفاف همکاری خواهد داشت.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: این توافق یعنی اینکه ما با ضرورت به رسمیت شناختن حق ایران در داشتن برنامه ی هسته یی مسالمت آمیز و از جمله حق غنی سازی موافقیم.

سایت النشره نیز به نقل از لاوروف نوشت که توافق ژنو برای فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 درخصوص حل بحران سوریه مفید است.

وی گفت: علاوه بر نکات مثبت متعددی که در این توافقنامه وجود دارد، امیدوارم که یکی از این نکات مثبت با پیوستن ایران به ما و تلاش سازنده برای برگزاری کنفرانس ژنو، به تلاش برای حل مساله سوریه بیانجامد.


نظر شما :