احتمال تماس‌های تلفنی سطح بالا برای رفع اختلافات

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۲۴۸۸۹ سرخط اخبار

 

موضع فرانسه در مورد مذاکرات هسته ای که در دور گذشته در ژنو مانع رسیدن دیگران به توافق شد، هم چنان از زبان وزیر خارجه این کشور تکرار می شود. پیش بینی می شود تماس تلفنی سطح بالا برای رفع این مشکل برقرار شود.

به گزارش «تابناک»، انتظار می رود که تماس تلفنی بین کری و فابیوس وزرای خارجه آمریکا و فرانسه، بین هیگ و فابیوس و احیانا بین اوباما و اولاند برای رسیدن به توافق در راه باشد.

این در حالی است که مواضع فابیوس در ساعات گذشته، بعضی خبرنگاران را در ساعات گذشته به وضعیتی رسانده است که آرزو می کنند کسی از وی سوالی نپرسد تا وی امکان سنگ اندازی در مذاکرات را پیدا نکند.

در حالی که در ساعات گذشته از وی نقل شده است که لازمه رسیدن به توافق با ایران، سرسختی است، این نگرانی وجود دارد که عدم توانایی دیگر اعضای 5+1 در اقناع فرانسه و نزدیکی احتمالی آنها به موضع این کشور، مانع ورود دو طرف به مذاکره بر سر جزئیات شود.

 

طبق خبری که در ساعات پایینی دیشب منتشر شد، مایکل مان سخنگوی اشتون تائید کرده است که در دور قبلی مذاکرات، اشتون تنها کری را برای پیوستن به مذاکرات با طرف ایرانی دعوت کرده است و فابیوس و دیگر وزرا بدون دعوت و احتمالا به سبب نگرانی از محتوای توافق احتمالی بین ایران و آمریکا به ژنو رفته اند.

در فاصله دو دور مذاکرات، اولاند و فابیوس به سرزمین های اشغالی رفتند و اولاند اظهار داشت که: «فرانسه طرفدار رسیدن به یک توافق مقدماتی با ایران است؛ اما بر مبنای چهار نکته و شرط».

«شرط نخست این است که از همین الان، همه تأسیسات هسته ای ایران تحت نظارت بین المللی قرار بگیرد. شرط دوم اینکه غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد در ایران تعلیق شود. سوم اینکه ذخیره فعلی اورانیوم موجود در ایران کاهش پیدا کند».

رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهار داشته: «در نهایت، کار ساخت رآکتور آب سنگین اراک باید متوقف شود. این ها شرط هایی است که از نظر ما، برای تضمین هرگونه توافق ضروری است».

هنوز به طور دقیق موضع فرانسه در دور جدید مذاکرات و کاهش یا افزایش درخواست های این کشور و نیز میزان نزدیک شدن دیگر اعضای 5+1 به نظرات این کشور روشن نیست.

 

کلید واژه ها: فابیوس فرانسه


نظر شما :