اتمام حجت رئیس جمهور ایران با اعضای۱+۵

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۹۲۴۸۳۸ سرخط اخبار

حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران، در روز ها و ساعات منتهی به مذاکرات هسته ای با عالیترین مقامات اجرایی روسیه، چین و انگلیس تماس تلفنی برقرار کرد. فشردگی این تماس ها، فاصله زمانی ده ساله با تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و نخست وزیر انگلیس و هشدارهای روحانی به طرف مقابل، موضوعاتی قابل توجه هستند.

به گزارش «تابناک»، روحانی در مکالمه روز دوشنبه با پوتین ضمن تشکر از مواضع روسیه در نشست ژنو گفته است : «در مذاکرات اخیر، پیشرفت های خوبی حاصل شده بود، ولی باید همه به این نکته توجه داشته باشند که زیاده خواهی ها می تواند مسیر توافق برد ـ برد را با دشواری هایی روبه رو کند ».

در شرایطی که پوتین گفته هنوز «فرصتی واقعی» برای حل بن بست بین المللی که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران پیش آمده، وجود دارد، روحانی به پوتین یادآوری نموده روحانی تأکید کرد که «نباید زمینه ای فراهم شود که در اراده طرفین برای کسب توافق و رسیدن به نتیجه خللی پدید آید».

دیروز سه شنبه نیز روحانی در تماس تلفنی با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین این انتظار ایران را ابراز داشت که «چین که کشوری بزرگ و مسئول در عرصه روابط بین الملل است، به وظیفه خود در برابر زیاده خواهی برخی از کشور ها عمل کند».

روحانی در این تماس با اشاره ضمنی به چین گفته است که «بی گمان در این مذاکرات، کشورهایی که مسئولیت پذیری شان در حوزه بین الملل به اثبات رسیده، باید فعالانه تر عمل کنند ». در پاسخ به این هشدار ها و درخواست های صریح روحانی، رئیس جمهور چین نیز تأکید کرده است که چین همواره از قدرت بین المللی خود برای تأثیرگذاری در حل و فصل این مشکل بهره خواهد برد.

بنا بر این گزارش، سومین تماس تلفنی روحانی در ساعات منتهی به مذاکرات با کامرون، نخست وزیر انگلیس برقرار شد؛ مهم ترین نکته در این تماس تلفنی، تأکید بر نپذیرفتن هیچ گونه تبعیض از سوی ایران در موضوع هسته ای است.

روحانی به کامرون گفته است: جمهوری اسلامی ایران، همان گونه که بارها گفته ، به دنبال سلاح های کشتار جمعی و یا پایبند نبودن به قوانین و مقررات بین المللی نبوده و خود قربانی سلاح کشتار جمعی است؛ بنابراین، همان طور که مصمم است، فعالیت هایش کاملاً صلح آمیز باشد، بر حقوق هسته ای ملت خود محکم و استوار ایستاده و بر آن تأکید خواهد کرد. به هیچ عنوان تبعیض را در این حوزه نخواهیم پذیرفت و آمادگی داریم در مذاکراتی برابر و با احترام متقابل به نگرانی های منطقی دو طرف توجه کنیم؛ بنابراین، امیدوارم نتایج این مذاکرات باعث ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه حساس خاورمیانه شود.

رئیس جمهور در آخرین گام در نشست هیأت دولت تأکید کرد: «ما همواره گفتیم برای مذاکره باید روی میز مذاکرات منطق و عقلانیت باشد، روی میز مذاکرات هیچ گاه باروت و تهدید نمی تواند تأثیر گذار باشد. مردم ما همیشه در برابر تهدید دیگران ایستادگی و مقاومت کرده اند و باز هم ایستادگی و مقاومت خواهند کرد، ولی در عین حال، همواره در چهارچوب منطق، آماده تعامل بوده اند و هم اکنون نیز آماده تعامل هستند ».

به نظر می رسد که روحانی همراه به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه خود، روندی را آغاز کرده اند که کلماتی مانند «عزت، احترام و تکریم و نپذیرفتن تبعیض» در آن پررنگ است. در چنین فرایندی، انتظار ایران از سوی مقابل کنترل خواسته ها و اظهارات نامعقول برخی بازیگران حاضر در صحنه است، تا تجربه روز پایانی دور قبل مذاکرات در ژنو تکرار نشود.

کلید واژه ها: چین روحانی


نظر شما :