عذرخواهی وزیر خارجه ترکیه از خواننده کُرد

۲۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۲۴۷۳۱ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه در جریان مصاحبه با موسسه بروکینگز در واشنگتن از خواننده کُرد به خاطر "سیاست های نادرست" که باعث دور افتادن وی از ترکیه شده، عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: روز شنبه یک رویداد احساسی در دیاربکر رخ داد. من در کنار "شوآن پرور" خواننده کرد در اتوبوس نشسته بودم نه به عنوان وزیر بلکه به عنوان یک شهروند عادی. من او را درک می کنم و احساس همدردی با او دارم.

وی ادامه داد: من به خاطر تمام سیاست های نادرست که باعث شده تا این خوانند از کشورش دور بماند، عذرخواهی می کنم. او فرزند این سرزمین است. سیاست های نادرست قبل باعث دور افتادن او از وطن شده است.

داوود اوغلو، هم چنین به راهپیمایی چند روز قبل طرفداران حزب حاکم عدالت و توسعه در دیاربکر اشاره کرد که در آن پرور نیز شرکت داشت.

شوآن پرور چندین دهه است که به خاطر خواندن یک آواز به زبان کردی در تبعید و در اروپا به سر برده است. حضور وی در این راهپیمایی اولین بازگشتش به وطن از سال 1976 میلادی محسوب می شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: هم اکنون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شخصا از این خواننده کرد زبان استقبال می کند و در سخنانش او را خطاب قرار می دهد. اردوغان نه تنها از این مرد بلکه از سایرین که دور از وطن فوت کرده اند، در صحبت هایش آن ها را خطاب قرار می دهد. پرور حق شهروندی خود را در ترکیه از دست داده و نوارهایش در کشور ممنوع بود. من به او گفتم هر زمان که بخواهد می تواند درخواست شهروندی خود را ارایه کند و از حقوق مشابهی همچون من در ترکیه برخوردار است. تنها با این ذهنیت است که ما می توانیم این مشکلات را حل کنیم.

داوود اوغلو در ادامه اعلام کرد: طرف ثالث برای انجام مذاکرات صلح میان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و دولت آنکارا ضرورت ندارد. این روند در حال انجام است نه آنقدر سریع که ما می خواهیم اما این پروسه غیرقابل تغییر است.

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :