نتانیاهو در موضوع ایران باید با اوباما همراهی کند

۲۶ آبان ۱۳۹۲ | ۰۴:۲۶ کد : ۱۹۲۴۶۲۶ سرخط اخبار

نشریه «اکونومیست» با اشاره به خستگی مردم آمریکا از جنگ و درگیری های خارجی، نوشته است نتانیاهو مجبور است در مواجهه با ایران، با اوباما همراهی کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه اکونومیست در شماره روز شنبه خود با اشاره به دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 که قرار است اواخر هفته در شهر ژنو سوئیس برگزار شود، و تلاش های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بازداشتن آمریکا از توافق هسته ای با ایران، نوشته است دستکم در موضوع ایران افکار عمومی آمریکا با نتانیاهو همراه نیست.

اکونومیست با اشاره به جدال لفظی آشکار مقامات اسرائیلی و آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران، نوشته است در این مورد حتی جمهوری خواهان نیز از محکوم کردن دموکرات ها به دلیل انتقاد علنی از متحدانی چون اسرائیل، خودداری کرده اند. در بخشی از این مطلب در مورد پاسخ آمریکا به انتقادات نتانیاهو از موضع کاخ سفید در قبال برنامه هسته ای ایران آمده است: آقای [جان] کری (وزیر خارجه آمریکا) در پاسخ تأکید کرد که دولت «باراک اوباما» می فهمد که منافع آمریکا و متحدانی چون اسرائیل در چیست. وی در این مورد گفته است: «ما نابینا نیستیم، فکر هم نمی کنم احمق باشیم». اظهاراتی که به نظر می رسید می تواند آغازگر یک منازعه بین حزبی در آمریکا باشد و جمهوری خواهان در واکنش به آن از دموکرات ها به دلیل شاد کردن دشمنان و در مقابل برخود بد با متحدان انتقاد کنند.

به نوشته اکونومیست با این وجود چنین منازعه ای رخ نداد و حتی برخی از چهره های سرشناس جمهوری خواهان به کنایه از مواضع نتانیاهو نیز انتقاد کردند.

اکونومیست در این مورد می نویسد: یک توضیح احتمالی در مورد این رفتار این است که آمریکایی ها از جنگ و حتی اظهاراتی در مورد اینکه آمریکا باید بحران های فرامنطقه ای را نیز حل کند، خسته شده اند. ممکن است ایران برای مشتاقان عرصه سیاست خارجی دستمایه خوبی باشد، اما رأی دهندگان آمریکایی معتقدند که در سال های اخیر هشدارهای پوچ زیادی در مورد تسلیحات کشتار جمعی شنیده اند و حالا باید مدتی نفس بکشند.

 


«باب کروکر» نماینده ارشد جمهوری خواهان در کمیته روابط خارجی سنا هرچند که نسبت به سیاست های اوباما ابراز نگرانی می کند، اما اذعان کرده است که وقتی «جان کری» برای مذاکره با ایرانی ها در ژنو به سر می برد، هیچ یک از رأی دهندگان به دفترش زنگ نزده و از اقدام کری گلایه نکرده اند. در مقابل زمانی که کنگره قرار بود در ماه سپتامبر طرح حمله نظامی به سوریه را به رأی بگذارد، کارکنان دفتر او به خاطر حجم تماس های مردمِ مخالف اقدام نظامی، قادر به پاسخ گویی نبودند.

اکونومیست با اشاره به دموکرات بودن مجلس سنای آمریکا، نوشته است سران سنا در بحث مذاکرات هسته ای ایران به دنبال افزایش تحریم ها هستند تا آمریکا دست پرتری در مذاکرات داشته باشد، اما در عین حال نمی خواهند در برابر رئیس جمهور هم حزب خود که مخالف تحریم های بیشتر است بایستند. همین موضوع موجب تضعیف موضع «آیپک» به عنوان اصلی ترین لابی حامی اسرائیل در کنگره نیز شده است.

در پایان این مطلب آمده است: بحران ایران اختلافات قدیمی میان نتانیاهو و اوباما را تشدید کرده است. اما خستگی افکار عمومی آمریکا از گرفتاری های خارجی، باعث شده تا کنگره اکنون متحدی ضعیف تر از همیشه باشد. نتانیاهو در مواجهه با ایران، به هر حال با اوباما طرف است. ممکن است آن ها در مورد تاکتیک ها دچار اختلاف نظر باشند، اما خوب حمایت آمریکا از آنچه نخست وزیر اسرائیل در سر دارند، بسیار اندک است.

کلید واژه ها: نتانیاهو ایران


نظر شما :