الزمان گزارش داد

توقعات اقتصادی پاریس از تهران

فرانسه انتظار داشته است مثل زمان شاه ایران بپذیرد که از فرانسه اورانیوم غنی‌شده برای رآکتورهای خود خریداری کند.
توقعات اقتصادی پاریس از تهران

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک روز گذشته گفتند که ایران و مجموعه 1+5 بر سر برنامه هسته ای ایران در ژنو به توافق رسیده بودند و اگر فرانسه به طور ناگهانی مخالفت خود را بیان نکرده بود، همه چیز تمام شده بود و توافق نامه هسته ای با ایران امضا شده بود. این در حالی است که بعد از آن که این توافق نامه به امضا نرسید، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فرصت تازه ای یافته تا علیه این توافق نامه وارد عمل شود و تحرکات تازه ای را علیه ایران آغاز کند.

به گزارش روزنامه عراقی الزمان، در همین رابطه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به ابوظبی آمده تا اعراب همسایه با ایران را قانع کند که قرار نیست توافق نامه ای چشم و گوش بسته با ایران امضا شود و واشنگتن به دقت امور را زیر نظر دارد. کری همچنین در دیدار با همتای اماراتی اش گفته است که برای حل پرونده هسته ای ایران با یکدیگر رقابت نداریم و کاملا هوشمندانه تلاش می کنیم که پشت میز مذاکره برویم و مشکلاتمان را با ایران حل کنیم.

روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شکست قدرت های بین المللی در رسدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را اتفاقی خوب توصیف کرد و گفت که فشار می آورد تا از تحریم های اعمال شده علیه ایران کاسته نشود و از قدرت های جهان خواست که در این زمینه عجله نکنند.

کری در گفت وگو با شبکه امریکایی ای بی سی در این باره گفته بود که هیچ چالشی در کاخ سفید در قبال تعهداتش به اسرائیل وجود ندارد و تنش هایی هم که اخیرا میان این دو هم پیمان به وجود آمده به دلیل مذاکرات هسته ای ایران است. کری همچنین اذعان کرد که مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در ساعات ابتدای روز یکشنبه بدون رسیدن به هر گونه توافقی به کار خود پایان داد. کری همچنین گفت شماری از افراد خبره هسته ای و اقتصادی در مذاکرات با ایران بر سر پرونده هسته ای اش حضور دارند.

منابع آگاه می گویند که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نه در برابر دیپلمات های حاضر در ژنو و نه در برابر روزنامه نگاران حاضر به بیان دلایل اتخاذ این موضع نپرداخت. اما همه می دانند که فرانسه از این که ایران حاضر به دادن امتیاز به این کشور نبوده، شکایت دارد.

آن چه شگفتی همگان را بر انگیخت، مواضع فرانسه دقیقا در لحظه ای بود که همه چیز می رفت تا به یک توافق بزرگ ختم شود. اکنون برای همه این سوال مطرح است که چه شد فرانسه ناگهان تغییر موضع داد و آن رویکرد سرسختانه را اتخاذ کرد؟ منابع آگاه می گویند که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نه در برابر دیپلمات های حاضر در ژنو و نه در برابر روزنامه نگاران حاضر به بیان دلایل اتخاذ این موضع نپرداخت. اما همه می دانند که فرانسه از این که ایران حاضر به دادن امتیاز به این کشور نبوده، شکایت دارد. از جمله این که انتظار داشته است مثل زمان شاه ایران بپذیرد که از فرانسه اورانیوم غنی شده برای رآکتورهای خود خریداری کند. همچنین از ایران انتظار دارند که با دریافت وام های کلان و پرسود از آن موافقت کند. این منابع می گویند که تهران تا کنون جوابی به این خواسته فرانسوی ها و این که حاضر است از این کشور وام بگیرد و سهام شرکت های فرانسوی را خریداری کند، نداده است. برای همین فرانسه در موضع هجومی در مذاکرات همه جانبه با ایران در ژنو بر سر برنامه هسته ای این کشور قرار گرفت. دیپلمات ها همچنین انتظار دارند که فرانسه شاهد تنشی تازه در روابطش با هم پیمانانش شود و در مجموعه 1+5 منزوی شود.

به گفته افراد آگاه لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به مجموعه شش کشور ایالات متحده امریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه گفته است که فرانسه به این سیاست خود ادامه خواهد داد و قاطعانه با هر گونه اظهار نظری که باعث انزوای فرانسه در این پرونده شود، مخالفت می کند. فرانسوی ها می گویند که در طول مذاکرات کسی از آنها نخواسته است که به طور جدی مواضع خود را تغییر دهند. برای همین بود که وزیر امور خارجه علنا گفت که مشکلاتی در مذاکرات وجود دارد و سقف مطالبات را بالا برد اگر چه همچنان نکاتی در مواضع فرانسه پوشیده باقی مانده است.

دیپلمات های غربی ناخرسندی خود را از مواضع فرانسه ابراز نمی کنند. برخی از آنها که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که چند ماه است که امریکایی ها و اتحادیه اروپا و ایرانی ها به طور فشرده برای رسیدن به یک توافق کار می کنند و تلاش با تاخیر فابویس تنها برای ابراز وجود بوده است.

در همین رابطه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته اعلام کرد که همچنان توافق بر سر برنامه هسته ای ایران بر روی میز است و می توان بر سر آن به توافق رسید. هیگ در گفت وگو با بی بی سی از ژنو گفت که همچنان می توانیم به توافق فکر کنیم. جان کری نیز تاکید کرد که اختلاف ها حل شده و دیدگاه های دو طرف مذاکره کننده به هم نزدیک شده است. در نتیجه ما وقتمان را از دست نداده ایم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 20 ابان 1392/ باز انتشار: جمعه 24 ابان 1392

کلید واژه ها: فرانسه


نظر شما :